Batolecí období
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
17) CHARAKTERISTIKA BATOLECÍHO OBDOBÍ
HLAVNÍ CHARAKTERISTIKA:
Osvojení si pohybu a řeči
Dítě získává druhově specifické charakteristiky, které člověka odlišují od ostatních živočišných druhů
TĚLESNÝ A POHYBOVÝ VÝVOJ = BIOLOGICKÉ ZMĚNY
Zpomalení váhového přírůstku (4kg)
Intenzivní tělesný růst – 19 cm
Rozšiřování hrudníku
Změna břišního dýchání na hrudníkové
Zesílení bederní části páteře
Kompletace mléčného chrupu
V 15. měsících by mělo chodit stabilně
Ve 3. rocích překoná překážky
Roste pohybová přesnost rukou současně se zrakovou kontrolou
Učí se sebeobsluze (držet příbor, pít z hrnku, oblékat se, obouvat se)
Typická činnost je hra manipulační a pohybová (písek, kostky, tříkolka, houpání)
Roste dětská tvořivost - koncem 3 roku (kreslení, modelování, …)
VÝVOJ PSYCHICKÝ – poznávacích procesů
Vývoj vnímání:
Do vnímání je zapojeno více smyslů na jednou, pasivní prohlížení je nahrazeno manipulací s předměty
Pozornost:
Úmyslná, ke konci období rozsah na 3-4 prvky, při hře se dokáže soustředit až 30 minut
Paměť:
Pamatuje si, co ho upoutá, neumí zařadit vzpomínky v čase, dlouho si pamatuje příjemné a nepříjemné, roste trvanlivost a rozsah paměti
Představivost:
Tematické hry a její rozvoj díky nim
Myšlení:
Přechod k myšlení symbolickému, myšlení pomocí představ a pojmů
Vývoj řeči: velice prudký – 2 stádia:
1) stádium slov – od 1 -1,5 roku do 2 let 200 – 300 slov
2) stádium vět – od 2 – 2,5 roku do 3 let – 1000 slov
Postupný zánik dětského jazyka, osvojování řeči dospělých, výslovnost je již správná, gramatická, rozvíjí se skladba vět – o 3, 4 slovech
City:
V úzké souvislosti s prostředím – soucit, láska, odpor a nenávist, …
slovně neumí své city vyjádřit
narušení citové rovnováhy – zdroj neuróz, projevující se strachem, city neumí tlumit, projevuje bezprostředně, napodobuje mimiku dospělých
VÝVOJ SOCIÁLNÍ
Na přelomu 2. až 3. roku se stabilizuje určitý způsob sociálního jednání – bezohlednost za účelem získání hračky za každou cenu – perou se
Nedostatek výchovné péče může už v tomto věku pokřivit sociální vztahy dítěte
Formování osobnosti
Individuální zvláštnosti (projevy temperamentu, dítě si začíná vytyčovat jednotlivé cíle
Při dosahování cílů se začíná projevovat některé volní vlastnosti – vytrvalost, houževnatost
Uvědomování vlastních cílů a zájmů
Batolecí vzdor (první negativistické stádium) – začínají chápat slovo nesmíš
Vlastní já se stává důležitým předmětem (pozná samo sebe v zrcadle)
Dovede se pochválit (i zklamáno vlastním nezdarem)
Záleží mu na tom, aby projevilo svou samostatnost
Začíná o sobě mluvit v 1. pádě
Vlastnosti vytvořené v tomto věku jsou základem osobnosti
Podmínky správného vývoje: