Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Batolecí období

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (15.26 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

17) CHARAKTERISTIKA BATOLECÍHO OBDOBÍ

HLAVNÍ CHARAKTERISTIKA:

  • Osvojení si pohybu a řeči

  • Dítě získává druhově specifické charakteristiky, které člověka odlišují od ostatních živočišných druhů

TĚLESNÝ A POHYBOVÝ VÝVOJ = BIOLOGICKÉ ZMĚNY

  • Zpomalení váhového přírůstku (4kg)

  • Intenzivní tělesný růst – 19 cm

  • Rozšiřování hrudníku

  • Změna břišního dýchání na hrudníkové

  • Zesílení bederní části páteře

  • Kompletace mléčného chrupu

  • V 15. měsících by mělo chodit stabilně

  • Ve 3. rocích překoná překážky

  • Roste pohybová přesnost rukou současně se zrakovou kontrolou

  • Učí se sebeobsluze (držet příbor, pít z hrnku, oblékat se, obouvat se)

  • Typická činnost je hra manipulační a pohybová (písek, kostky, tříkolka, houpání)

  • Roste dětská tvořivost - koncem 3 roku (kreslení, modelování, …)

VÝVOJ PSYCHICKÝ – poznávacích procesů

Vývoj vnímání:

  • Do vnímání je zapojeno více smyslů na jednou, pasivní prohlížení je nahrazeno manipulací s předměty

Pozornost:

  • Úmyslná, ke konci období rozsah na 3-4 prvky, při hře se dokáže soustředit až 30 minut

Paměť:

  • Pamatuje si, co ho upoutá, neumí zařadit vzpomínky v čase, dlouho si pamatuje příjemné a nepříjemné, roste trvanlivost a rozsah paměti

Představivost:

  • Tematické hry a její rozvoj díky nim

Myšlení:

  • Přechod k myšlení symbolickému, myšlení pomocí představ a pojmů

Vývoj řeči: velice prudký – 2 stádia:

  • 1) stádium slov – od 1 -1,5 roku do 2 let 200 – 300 slov

  • 2) stádium vět – od 2 – 2,5 roku do 3 let – 1000 slov

  • Postupný zánik dětského jazyka, osvojování řeči dospělých, výslovnost je již správná, gramatická, rozvíjí se skladba vět – o 3, 4 slovech

City:

  • V úzké souvislosti s prostředím – soucit, láska, odpor a nenávist, …

  • slovně neumí své city vyjádřit

  • narušení citové rovnováhy – zdroj neuróz, projevující se strachem, city neumí tlumit, projevuje bezprostředně, napodobuje mimiku dospělých

VÝVOJ SOCIÁLNÍ

  • Na přelomu 2. až 3. roku se stabilizuje určitý způsob sociálního jednání – bezohlednost za účelem získání hračky za každou cenu – perou se

  • Nedostatek výchovné péče může už v tomto věku pokřivit sociální vztahy dítěte

Formování osobnosti

  • Individuální zvláštnosti (projevy temperamentu, dítě si začíná vytyčovat jednotlivé cíle

  • Při dosahování cílů se začíná projevovat některé volní vlastnosti – vytrvalost, houževnatost

  • Uvědomování vlastních cílů a zájmů

  • Batolecí vzdor (první negativistické stádium) – začínají chápat slovo nesmíš

  • Vlastní já se stává důležitým předmětem (pozná samo sebe v zrcadle)

  • Dovede se pochválit (i zklamáno vlastním nezdarem)

  • Záleží mu na tom, aby projevilo svou samostatnost

  • Začíná o sobě mluvit v 1. pádě

  • Vlastnosti vytvořené v tomto věku jsou základem osobnosti

Podmínky správného vývoje:

Témata, do kterých materiál patří