Determinace psychiky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Determinace psychiky
Činitelé působící při formování osobnosti
V minulosti se mnoho diskutovalo o tom, zda je osobnost plně určena pouze dědičností a v průběhu života se mění vlivem prostředí jen málo, nebo zda je tomu naopak , zda je osobnost plně formována jen společenským prostředím. V dnešní době na základě rozsáhlých výzkumů většina psychologů uznává , že formování osobnosti je ovlivněno jak dědičností , tak i prostředím ve kterém člověk žije.
Na vývoj osobnosti působí:
vnitřní biologické podmínky
vlivy prostředí
vlastní činnost člověka
ad.1) Vnitřní biologické podmínky
jedná se o vrozené předpoklady ( dispozice) , které si dítě přináší na svět jako dědictví po předchozích generacích např. vrozená dědičná vada, vzhled, nadání pro určitou dovednost
vlivy, které působily na vývoj dítěte v těhotenství , během porodu a těsně po porodu. ( tj. vlivy prenatální, perinatální a postnatální ). Např. zdravotní stav matky v době těhotenství a v době porodu, životospráva matky, podmínky, ve kterých žije, vztah matky k očekávanému dítěti, průběh porodu a event. komplikovaný porod .
ad.2) Vlivy prostředí
mezi vlivy prostředí patří: přírodní podmínky klimatické, kvalita životního prostředí, sociální prostředí, ve kterém jedinec vyrůstá: rodina – (úplná, harmonická, problémová, neúplná…) , vzdělání, postoj rodiny ke vzdělaní, výchova v rodině, důslednost výchovy, vztahy rodičů a dítěte, vzájemné vztahy všech členů rodiny, sociální i kulturní úroveň rodiny, vzdělání rodíčů a jejich zájmové činnosti. Velmi záleží na tom, co rodina od dítěte očekává a zda je dítě schopno toto očekávání splnit ( např. školní prospěch, chování, volba kamarádů , volba povolání atd.)
Vliv institucí na jedince – školka, škola, vliv kamarádů i širšího okolí.Dětský kolektiv ( školka, školy) výrazně působí na utváření dětské osobnosti. Každá významná odlišnost dítěte od vrstevníků upoutává pozornost dětí a může se projevit ve vztahu k onomu dítěti ( např. zdrojem posměchu bývají děti nápadně silné, nebo neobratné, děti s odlišnou barvou pleti, vadou řeči, nápadnější tělesnou vadou )
ad.3) Vlastní činnost člověka
velmi důležitým činitelem, který ovlivňuje utváření osobnosti je vlastní činnost člověka,tzn. hra, učení, práce, koníčky, zájmová činnost, kterou se člověk zabývá ve svém volném čase a tím pádem se stýká s určitými lidmi, kteří mají podobné zájmy, názory na život, na to co je správné a co není atd.