Maturitní otázka -Vývoj psychiky jedince, charakteristika prenatálního, perinatálního a novorozeneckého období
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Hluboký spánek
Dech dítěte je pravidelný, oči zavřené, bez spontánních pohybů, svalový tonus je nízký
Změna stavu je méně pravděpodobná než v ostatních stavech
Lehký spánek
Oči jsou zavřené nebo i pootevřené, pod víčky pozorujeme rychlé oční pohyby, dech je nepravidelný, jsou časté změny mimického výrazu
Úroveň aktivity je nízká s drobnými záškuby či nahodilými pohyby
Dřímota
Přechodný stav mezi spánkem a bděním
Oči novorozence mohou být otevřené, ale kalné s neurčitým pohledem, někdy jen pootevřené
Úroveň jeho aktivity je proměnlivá s občasnými drobnými záškuby
Má nízké svalové napětí
Klidný bdělý stav
Dítě má jasný pohled, věnuje veškerou svou pozornost dívání se a naslouchání
Úroveň jeho aktivity je nízká
Svalové napětí je střední
Aktivní bdělý stav
Dítě má otevřené oči, vykazuje značnou pohybovou aktivitu s velkými pohyby končetin
Má častější krátké hlasové projevy
Pláč
Oči dítěte jsou otevřené nebo zavřené, vykazuje velkou pohybovou aktivitu
Má vysoké svalové napětí, nepravidelný dech a pláče – křičí
Ideální strava je pro své složení a teplotu mateřské mléko ve formě kojení
Kojení pro novorozence vyčerpávající a velmi uspokojující činnost
Z psychologického hlediska je to vítané vytváření pevné emocionální vazby mezi matkou a dítětem
Velice je důležitá je šetrná manipulace – novorozenec neudrží hlavičku, při přitažení do sedu mu padá dozadu
Kognitivní vývoj
Novorozenec má ještě omezenou zrakovou ostrost i zorné pole
Zrakové zralosti dítěte dosáhne až kolem prvního roku života
Nefunguje také ještě soulad pohybů, někteří novorozenci šilhají, ale postupně dochází ke koordinaci
V prvních dvou týdnech není vyvinuta schopnost barevného vidění
Sluchová citlivost
U novorozence se projevuje v podobě reakce na silné zvuky
Hned po narození dává přednost některým zvukům před jinými
Preferuje vyšší ženský hlas, pozná hlas své matky
Čich a chuť
Jsou velmi dobře vyvinuty a v tomto období mají větší význam nežli v obdobích dalších
Rozliší všechny základní chutě a nejpozději šest dnů po porodu pozná po čichu vlastní matku -> vrozené dispozice naučit se rozeznávat vlastní matku
Učení
Je uskutečňováno v rámci spolupráce s matkou
Dítě spojuje různé smyslové informace a určitým podnětem nebo situací
Objevuje vztah mezi vlastním chováním a následky toho chování v okolí (křičím - přijde maminka)
Citový vývoj a socializace
Novorozenec velmi živě reaguje na lidský hlas, pečlivě zkoumá zrakem rysy lidské tváře
Má schopnost napodobovat jednoduché mimické výrazy – pootevření úst, otevření a zavření očí, vystrčení jazyka
Za příznivých okolností dochází k souladu mezi chováním matky a chováním dítěte
Velmi důležitá je hmatová komunikace ať již při kojení, tak při hygienické péči, nebo jen při mazlení
Pro bohatý psychický vývoj je velmi dobrá něžná a pravidelná spolupráce s miminkem