Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Neurotické poruchy a motivace

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (58.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • potřeba potvrzení vlastní důležitosti (pracovní prestiž, p. postupu v hierarchii)

  • potřeba sociálních vztahů

  • potřeba sounáležitosti

    • motivace souvisí s frustrací a deprivací

    • cílem každého motivovaného chování je uspokojení potřeb, dojetí k cíli – nemusí to jít vždy hladce

    Frustrace

    = negativní psychický stav, vyvolán nějakou překážkou, která stojí na cestě k cíli a brání k uspokojení nějaké potřeby

    • každý člověk má jinou frustrační toleranci a je jinak odolný

    • frustrační tolerance závisí na výchově a zkušenostech

    • projevy: negativní emoce – hněv, vztah, strach

    • dlouhotrvající stavy frustrace = deprivace

    • sociální deprivace – nedostatek mezilidských kontaktů

    Potřeba

    = stav nedostatku nebo nadbytku, který pociťují jako nepříjemný a má tendenci jej uspokojit

    Nedostatek – jídlo

    Nadbytek – wc

    Vztah motivace a potřeb:

    Nedostatek, nadbytek --> potřeba --> motivované chování --> na cíl zaměřená činnost --> odstranění nadbytku, nedostatku

    Hierarchie potřeb – zavedl americký sociolog a psycholog Mascom (humanista)

    Pyramida potřeb

    1. potřeba seberealizace -- vrchol

    2. potřeba uznání (potřeba poznávací)

    3. potřeby sounáležitosti a lásky - sociální

    4. potřeby bezpečí a jistoty

    5. potřeby fyziologické (jídlo, pití, spánek, sex, teplota, světlo, hluk) – základna

    sociální potřeby – potřeby bezpečí, vlivu, moci, prestiže

    • ve všem se odráží kontakt s okolním světem

    rozdíl mezi motivovaným a frustrovaným chováním jedince:

    Charakteristiky motivovaného jedince:

    • cílevědomost, variabilní chování

    • adekvátní reakce na odměny a tresty

    • poučení z chyb

    • předvídání následků chování (zpětná vazba)

    • energetická úpornost činností

    Charakteristiky frustrovaného jedince:

    • nevede k cíli

    • nepoučení z chyb

    • neadekvátní reakce

    • neúspěšné taktiky při dosahování cílů

    manageři – umět analyzovat potřeby zaměstnanců

    • bezpečí, znát ohrožující faktory, zjistit čeho se bojí a vyvarovat se toho (bilanční, psychologické testy)

    • podpora sociálních potřeb a vztahu k sobě – pozitivní vztah k sobě --> mám ho i k druhým lidem

      • dnes: posílení ega – sociálně-psychologický výcvik

    • posílení potřeb vážnosti a důležitosti (pochválit)

    motivující a nemotivující prostředky, které může manager použít:

    motivující:

    • evalvace = pochvala

    • finanční odměna

    • povýšení

    • hodnocení by mělo náležet pouze pracovníkům vedoucím a ten je rozdělí mezi osoby, které si to zaslouží

    • znalost odměny --> pracuje líp

    • hodnocení – mělo by mít jasná criteria

    • v zahraničí: kafetéria systém – mohu si vybrat odměnu

    nemotivující:

    • odměna za nic – dostane ji ten kdo si ji zaslouží I nezaslouží, ten co si ji zaslouží je demotivován

    • finanční trest, sankce, znevýhodnění

    • přiřazení na jinou funkci

    Témata, do kterých materiál patří