Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Paměť a pozornost

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (59 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Paměť

  • základní funkce uchovávání zkušeností

  • člověk je extrémně závislá na zkušenosti

  • kolektivní paměť – krysy si předávají zkušenosti

  • Ebbinghaus, Pavlov – pokusy s pamětí

Ebbinghaus – průkopník paměti

  • vytvořil řadu slabil a pokoušel se je naučit -> měřil rychlost naučení, zjišťoval kolik toho člověk zapomene

  • hned po tom, co se člověk něco naučí se zapomene nejvíc

  • paměťové stopy – nejvíce ve spánku

  • školení – vhodná doba

  • nejlépe se pamatuje ze souvislého textu – začátek a konec

Paměť je chápána jako proces. Má 3 fáze:

  • vštípení – osvojení nových poznatků, upevňování, pospojování (vytvoření dočasné paměťové stopy)

- nutnou podmínkou je opakování

  • uchování – dochází k zapomínání, vyhasínání spojů

- zapomínání učiva

+ zapomínání negativních událostí

Zapomínání je přirozený proces, dochází k němu ihned po naučení.

  • vybavení

Faktory ovlivňující zapamatování

  • Motivace – osvojení látky pokud mám zájem, závislá na potřebách

  • Aktuální vztah k subjektu

    • Koncentrace pozornosti – tj. úsek dne

    • Emoce – kladné emoce podporují zapamatování (např. děti v reklamě, cítím se příjemně, v obchodě si vzpomenu na pocit a koupím si daný výrobek)

  • Porozumění – přizpůsobení jazyku k lidem, které školí

  • Individuální vlastnosti paměti – každý člověk má jinou kapacitu, jinak vnímá

  • Opakování

  • Metoda učení

    • Pozitivní transfer – kladné působení minulé zkušenosti

    • Záporný přenos = interference – negativní působení zážitků

Druhy paměti

  • Úmyslná – udržována vůlí

  • Neúmyslná

Podle způsobu zapamatování

  • Mechanická – čísla, data

  • Logická – souvislosti, vztahy

Podle zapamatovaného materiálu

  • Verbální (slovní)

  • Názorná

  • Pohybová

  • Emocionální

Podle délky podržení materiálu v paměti

  • Krátkodobá

  • Operativní – záleží na cviku, podržení po nějaký časový úsek

  • Dlouhodobá – podstatné vztahy, logicky zpracovává informace

Negativní emoce a stresující zážitky jsou hůře vyvolány.

Pozitivní emoce ovlivňují nakolik se daná látka zapamatuje.

Zvláštnosti paměti

- Lidé s výjimečnými paměťovými schopnostmi a omezeným (skoro žádným) zapomínáním

Kurka (ruský psycholog) – nalezl člověka, který skoro nezapomínal, zkoumal ho

Typy paměti

  • Názorně-obrazný – paměť je zaměřena na představy (hry, obrazy)

  • Emocionální

  • Slovně-logická – čísla, pojmy

  • typy jsou kombinovány v různých poměrech

Zhoršování paměti

  • alkohol, léky

  • nedostatek spánku, čerstvého vzduchu

Pozornost

Pozornost lze chápat jako aktuální stupeň aktivity psychologických funkcí.

Pozornost je stav, který se projevuje zaměřeností a soustředěností vědomí.

Fyziologický základ pozornosti je útvar v mozkovém kmeni, tzv. retikuální formace, který provádí filtraci podnětů. Naše pozornost je založena na principu dominanty – existuje centrum pozornosti, pozornost na okolí je tlumená.

Témata, do kterých materiál patří