Paměť a pozornost
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Druhy pozornosti
bezděčná (neúmyslná) – nějaký podnět nás upoutá (spadne tužka)
záměrná (úmyslná) – vzbuzována a udržována vůlí, více vyčerpává, ve vztahu k myšlení a charakteru
Vlastnosti pozornosti
rozsah pozornosti – množství předmětů, které člověk v daném časovém okamžiku dokáže postihnout
dospělí: 4 – 5 předmětů (dokážu říct tvar, barvu)
děti: do 3
stálost – délka soustředění na týž předmět
intenzita – na kolik jasně a zřetelně člověk podněty zpracovává (rozdíly pohlaví, věk)
výběrovost – zaměřenost pozornosti, vybírám si předměty (objekty, které mě zajímají a ostatní nevnímám)
oscilace – pohyblivost (přesouvání pozornosti z předmětu na předmět)
tím větší, čím více je jednotvárnější činnost člověka
problém kolísání výkonu u osob dělajících jednu práci
Myšlení
= nejvyšší poznávací proces u člověka
proces analýzy, syntézy a myšlenkových operací
Druhy myšlení
praktické – nejčastěji u dětí
- dospělí používají při řešení nového úkolu (pokus-omyl)
názorné – využívá názorné představy (představa reakce podřízených)
abstraktní – vyšší stupeň k rozvoji myšlení, operuje s pojmy, symboly a jejich významy
Individuální vlastnosti u manažera
přesnost – umět jasně, srozumitelně formulovat myšlenky
šířka – schopnost uvažovat všechny možné souvislosti
samostatnost
kritičnost
tvořivost
hloubka myšlení – chápat ze všech stran
pružnost – schopnost operativně měnit plán
Představivost
Základní typy
zrakový – rychlé vybavení map, obrazů, schémat
auditivní (sluchový) – rychlé vybavení zvukových představ
kinestetický – rychlé vybavení zážitků z pohybu
neurolingvistické programování – gestikulace, pohyby
snaha naladit se na kanál, jakým komunikuje druhý člověk
více viz komunikace