periodizace-vývoje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kognitivní dovednosti
Předoperační stadium podle J. Piageta
-2-4 let – symbolické myšlení
-4-7 let – intuitivní myšlení
Centrace – soustředí se jen na jeden problém, jeden jev
Magické myšlení – mají svět zafixovaný jako svět strašidel
Dynamismus – strom bude bolet, když mu utrhneme lísteček apod.
Artefactismus – člověk je tvůrce všeho a všechno řídí (porušit počasí)
Teorie mysli
Schopnost dítěte uvědomovat si myšlenky, přání, pocity a záměry druhých osob
Vytváří se mezi 3.-5. rokem (obvykle do 4 let)
Sleduje se pomocí false belief task- Koncept, který velmi vypovídá o vývoji kognice
Sociální dovednosti
Rozvoj spolupráce a kooperace
Vývoj prosociálního chování – půjčení hraček, utěšování
Uvědomuje si, co je dobré a co špatné – morální a etické vědomí
Nedokáže ale rozlišit záměrné lhaní nebo chybné myšlenky
Rozvoj svědomí a sebereflexe – pocit viny a hrdost
Schopnost seberegulace – svědomí jako nástroj
Období strachů z nadpřirozených bytostí (souvisí s magickým myšlením)
Období osamostatňování – vrcholí přípravou na školu a na školní docházku
Školní zralost:
Soubor duševních schopností a dovedností umožňujících dítěti zvládnout nároky docházky do školy
Posuzuje mateřská škola (učitelé), rodina, pediatr, psycholog/spec pedagog (školské poradenské zařízení)
Kritéria školní zralosti – oblasti posuzování
1. Fyzická zralost – velikost postavy, síla, nemocnost a zvýšená unavitelnost
2. Sociální kompetence
-Schopnost rozlišovat ve způsobu kontaktu s osobou blízkou a cizí, autoritou a vrstevníkem
-Dokáže se rozdělit, projevuje radost z úspěchu, zvládá práci ve skupině i hru
3. Emoční zralost
– kontrola a regulace emocí, porozumění emocím druhých (přiměřené), projevuje empatii a soucit, odolnost vůči zátěži, dokáže regulovat uspokojení svých momentálních přání
4. Sebeobslužné dovednosti – samostatnost, hygienické návyky, stravování a oblékání
5. Oblast jemné motoriky a grafomotoriky
-Zapínání a rozepínání knoflíků, zavazování tkaniček navlékání korálků, vystřihování a vytrhávání papíru, skládání kostek, skládaček (puzzle, mozaika),
6. Řeč a komunikační schopnosti
-Vyslovuje správně všechny hlásky
-Reaguje na pokyny
-Má přiměřenou slovní zásobu
7. Oblast zrakového vnímání
-Zvládá dokreslování obrázků, skládání rozstřihaných obrázků, vyhledání rozdílů v podobných obrázcích
8. Oblast sluchového vnímání (fonematického povědomí)
-rytmická cvičení, vytleskávání slov, rytmizace říkanek – písniček,
9. Oblast paměti a pozornosti
-Učení básniček a písniček, hry s opakováním a přidáváním slov, samostatné vyprávění, pozorování
-zralá vizuální paměť a sluchová paměť (zopakuje řadu alespoň čtyř číslic)