Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




periodizace-vývoje

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (36.15 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Kognitivní dovednosti

  • Předoperační stadium podle J. Piageta

-2-4 let – symbolické myšlení

-4-7 let – intuitivní myšlení

  • Centrace – soustředí se jen na jeden problém, jeden jev

  • Magické myšlení – mají svět zafixovaný jako svět strašidel

  • Dynamismus – strom bude bolet, když mu utrhneme lísteček apod.

  • Artefactismus – člověk je tvůrce všeho a všechno řídí (porušit počasí)

  • Teorie mysli

    • Schopnost dítěte uvědomovat si myšlenky, přání, pocity a záměry druhých osob

    • Vytváří se mezi 3.-5. rokem (obvykle do 4 let)

    • Sleduje se pomocí false belief task- Koncept, který velmi vypovídá o vývoji kognice

Sociální dovednosti

  • Rozvoj spolupráce a kooperace

  • Vývoj prosociálního chování – půjčení hraček, utěšování

  • Uvědomuje si, co je dobré a co špatné – morální a etické vědomí

    • Nedokáže ale rozlišit záměrné lhaní nebo chybné myšlenky

  • Rozvoj svědomí a sebereflexe – pocit viny a hrdost

    • Schopnost seberegulace – svědomí jako nástroj

  • Období strachů z nadpřirozených bytostí (souvisí s magickým myšlením)

  • Období osamostatňování – vrcholí přípravou na školu a na školní docházku

Školní zralost:

  • Soubor duševních schopností a dovedností umožňujících dítěti zvládnout nároky docházky do školy

  • Posuzuje mateřská škola (učitelé), rodina, pediatr, psycholog/spec pedagog (školské poradenské zařízení)

Kritéria školní zralosti – oblasti posuzování

  • 1. Fyzická zralost – velikost postavy, síla, nemocnost a zvýšená unavitelnost

  • 2. Sociální kompetence

-Schopnost rozlišovat ve způsobu kontaktu s osobou blízkou a cizí, autoritou a vrstevníkem

-Dokáže se rozdělit, projevuje radost z úspěchu, zvládá práci ve skupině i hru

  • 3. Emoční zralost

– kontrola a regulace emocí, porozumění emocím druhých (přiměřené), projevuje empatii a soucit, odolnost vůči zátěži, dokáže regulovat uspokojení svých momentálních přání

  • 4. Sebeobslužné dovednosti – samostatnost, hygienické návyky, stravování a oblékání

  • 5. Oblast jemné motoriky a grafomotoriky

-Zapínání a rozepínání knoflíků, zavazování tkaniček navlékání korálků, vystřihování a vytrhávání papíru, skládání kostek, skládaček (puzzle, mozaika),

  • 6. Řeč a komunikační schopnosti

-Vyslovuje správně všechny hlásky

-Reaguje na pokyny

-Má přiměřenou slovní zásobu

  • 7. Oblast zrakového vnímání

-Zvládá dokreslování obrázků, skládání rozstřihaných obrázků, vyhledání rozdílů v podobných obrázcích

  • 8. Oblast sluchového vnímání (fonematického povědomí)

-rytmická cvičení, vytleskávání slov, rytmizace říkanek – písniček,

  • 9. Oblast paměti a pozornosti

-Učení básniček a písniček, hry s opakováním a přidáváním slov, samostatné vyprávění, pozorování

-zralá vizuální paměť a sluchová paměť (zopakuje řadu alespoň čtyř číslic)

Témata, do kterých materiál patří