periodizace-vývoje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Chuť
Ve 4 měsících rozezná poslední slanou chuť
chuťové vnímání se rozvíjí skrze mateřské mléko
6. Batole
- začíná v 1. roce a končí ve 3. roce života, zpravidla nástupem do mateřské školky
-důležitým procesem učení je napodobování, – napodobivá hra (především nápodoba činnosti dospělých) = 1. typ her
-důležitým nástrojem komunikace mezi vrstevníky je synchronní imitace
Vývoj hrubé motoriky
Dramatický vývoj – od prvních kroků přes jistou chůzi a lezení do výšek po běhání, skákání a motorky apod.
Zhruba ve 12 m první kroky, 15. měsíc – běhá, kolem 2 let – cyklická chůze po schodech (do té doby acyklická) – střídání nohou kolem 2 a půl let, později se objevuje skákání
Chůze znamená, že dítě může odejít od matky – není náhoda, že v tomto období – separace od matky
Toto období se vyznačuje vytvářením autonomie – v Eriksonově teorii
Jemná motorika
Šikovnější v samoobslužných činnostech – např. jídlo
Zlepšuje se koordinace oka a ruky: vývoj stavění kostek – stavby věže
Zlepšuje se manipulace s drobnými předměty – 15měsíční dítě nahází kuličky do hrníčku, ve 2 letech do hrdla úzké lahvičky a ve 3 letech navleče korálky na šňůrku
Vývoj kresby – od tlučení tužkou a náhodné zanechávání stopy na papíře přes čmárání po první obrázky
Vývoj úchopu – od dlaňového po špetkový – respektive pinzetový úchop, který je potřeba pro držení tužky
18-24 měsíců – dítě je schopné koordinovaných pohybů, první záměrné pokusy o zanechání stopy
2-3 roky – hrstičkový poté také pinzetový úchop, čmáranice se stává produktem, který dostane jméno a nese nějaký význam – asociativní čmárání
Ve třech letech řada dětí už kreslí první obrázky – IDEOGRAFICKÉ STÁDIUM
Montesori hračky
Řeč
do 18 m jednoslovné výpovědi pro vyjádření celé věty (spojení gesto + slovo)
18-24 m (resp. od 50 slov) – kombinace dvouslovné později víceslovné, postupné rozvíjení vět
Tříleté dítě mluví v krátkých větách s četnými dysgramatismy – např. viděli jsme lefíčka
Explorace pomocí řeči „co to je“? „proč?“, velká obliba čtení knížek, říkanek
Batole si často vytváří svá vlastní slova – idiomorfy (např. „apalika“ je lžíce)- těmto slovům rozumí jen rodiče co tím myslí
Kognitivní schopnosti a sebepojetí
přelomovým vývojovým zlomem je schopnost uvědomit si vlastní osobu, v cca 18.-24. měsících- dítě se poznává v zrcadle, mluví o sobě v první osobě (já), přivlastňuje si věci (moje) a touží po samostatnosti (já sám)
v tomto období je charakteristická egocentrická subjektivita- nazírá na svět jedině vlastní perspektivou- např. vizuální egocentrismus- zakryje si oči, nic nevidí, tak si myslí, že není vidět
Cca 15 měsíc kulminuje SEPARAČNÍ ÚZKOST, postupně od 2 let mohou zvládat kratší separaci od blízké osoby
Situace řeší tím, že si řešení nejprve představí, zakusí tzv, aha-zážitek bez pokusu-omylu