Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




periodizace-vývoje

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (36.15 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Emoce- období vzdoru

  • Batole nedokáže kontrolovat emoce

  • Neumí tlumit nepříjemné pocity, které přerůstají do negativního afektivního stavu (silné návaly vzteku), který může trvat až do vyčerpání

7.Předškolák

-Od 3 let do 6 let (zpravidla – přesněji končí nástupem do školy)

-Vystupuje z rodiny a setkává se s novými lidmi, které si samo nevybralo na rozdíl od předchozích období

-Eriksonova teorie vývoje – období aktivity, činorodosti a spolupráce

Hrubá motorika

  • Vývoj zejména v oblasti koordinace

  • Touha učit se nové, složitější aktivity

  • Tzv. období první vytáhlosti- Růst dlouhých kostí (v noci si mohou stěžovat na bolest nohou/rukou)

  • zvládá chůzi po schodech se střídáním nohou, kotoul, skákání po jedné noze

Jemná motorika

  • rozvoj tvořivosti (kreslení, modelování, lepení, vystřihování)

  • rozvoj sebeobsluhy (čištění zubů, jedení příborem, oblékání, zapínání knoflíků, ke konci období vázání tkaniček)

  • vyhranila se dominance ruky

  • osvojení tříbodového úchopu tužky

  • Vývoj kresby postavy – velmi výrazná metoda pro zjišťování zralosti dítěte

-Od hlavonožců (cca 3 roky) po kresby celého těla (cca 6 let)

Zlatý věk hry

  • Děti si od rána přes školku až do spánku hrají – třeba 90 % času

  • Důležitý prostředek k učení

  • Symbolické myšlení je na vrcholu- Dokáží jeden předmět během jedné hry přeměnit několikrát

  • Procvičování sociálních rolí – děti se identifikují s rodičem svého pohlaví

  • Sexuální hry – hry na doktora, hry na mámu a na tátu

-Freud – falické období

  • „Pretend play“

-Různé úrovně, které se rozvíjejí v průběhu předškolního věku

-2-3 roky: paralelní – na něco si hrají, ale

-Od 3 let: asociativní – má jasný scénář a děj, ale role ještě nejsou jasně rozdělené

-Mezi 4.-5. rokem: kooperativní – vše jasně dané

Zrak

  • rozeznává tvary a základní barvy

  • rozvíjí se zraková paměť (pexeso), zraková analýza a syntéza (skládá puzzle, rozstříhané obrázky)

  • kolem 4. roku pozná tvary, které jsou vzhůru nohama, ale zaměňuje pravý a levý směr např. píše zrcadlově písmena

Sluch

  • mezi 4. a 5. rokem rozdělí větu na slova

  • kolem 5. roku začíná detekovat dílčí hlásky

  • mezi 6. a 7. rokem rozliší krátkou a dlouhou samohlásku (kul-kůl), tvrdou a měkkou slabiku (di-dy)

Řeč

  • Hodně a rádi mluví, vyptávají se, rádi komunikují

  • Dokončení vyvozování hlásek – řeč se postupně rozvíjí do srozumitelné podoby

  • Slovní zásoba roste rychlým tempem – sociokulturní vlivy, vliv MŠ

  • Dysgramatismy by se měli do nástupu do ZŠ vytratit

Jazyková pregramotnost

  • Na vrcholu předškolního období dokážou porozumět segmentálnímu charakteru řeči (členění na slabiky a hlásky) = formě

  • Např.: pes již není jen představa čtyřnohého zvířete, ale je to slovo, které se rýmuje se slovem les a začíná na písmeno P

Témata, do kterých materiál patří