Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vývojová psychologie - I. část

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (31.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE (I.část)

Ontogeneze = vývoj člověka od početí až do smrti

Co všechno ovlivňuje náš vývoj:

Vrozená výbava: -dána hlavně dědičně, v průběhu těhotenství a během porodu

Faktory vnějšího prostředí: -sociální okolí člověka( rodina,přátelé,spolužáci…), kulturní vlivy, prostředí, ve kterém jedinec vyrůstá

Vlastní aktivita: - vlastní vůle, vzdělávání

Senzitivní období vývoje:

-období, kdy jedinec ve zvýšené míře je vnímavý k některým vlivům

-musí se setkat s určitým podnětem, aby se vytvořila daná schopnost

Zrání a učení

Zrání - zákonitá posloupnost vývojových změn, která probíhá dle vnitřního biologického programu

-zráním se realizuje naše vrozená výbava a vytváří se podmínky pro učení

Učení - změny v osobnosti, které jsou výsledkem individuální zkušenosti

-organismus musí pro schopnost dozrát, pak se ji může naučit

ERIKSNOVA teorie vývoje:

-Erikson rozdělil vývoj člověka na 8 etap

-v každé etapě člověk musí zvládnout daný vývojový úkol, aby se vytvořila určitá vlastnost osobnosti

1.Fáze základní důvěry proti základní nedůvěře = kojenecké období

-vytvoření základní důvěry je úkol pro mateřskou péči

-důležitá pro citové vztahy a pro základní pozitivní přístup ke světu a k sobě samému

2.Fáze autonomie proti studu a pochybám = batolecí období

-dítě je samostatnější, učí se vědomě chtít i nechtít, prosazuje svou vlastní vůli

3.Fáze iniciativy proti pocitům viny = předškolní období

-dítě se pouští do různých aktivit, experimentuje, plánuje

-utváří se svědomí

-dvojí nebezpečí: -svědomí se nevytvoří, dítě si normy nezvnitřní

-svědomí bude příliš citlivé a bude podlamovat jakoukoliv iniciativu svého nositele

4.Fáze snaživosti proti pocitu méněcennosti = mladší školní věk

-nástup do školy, dítě se věnuje úkolům a rozvíjí dovednosti, je hodnoceno

-pokud je často neúspěšné, může mít pocit méněcennosti

5.Fáze identity proti zmatení rolí = dospívání

-indentita=totožnost

- v tomto stadiu se mají sjednotit představy člověka o sobě samém

-přemýšlet o své budoucnosti

6.Fáze intimity proti izolaci = mladá dospělost

-pevný vztah, spojení vlastní identity s identitou druhého

7. Fáze generativity proti stagnaci = střední dospělost

-generativita = plodit, tvořit

-potřeba o něco pečovat či něco předávat

8. Fáze integrity proti zoufalství

- integrita = celistvost

-přijmutí života jako smysluplný, spokojen s vlastním životem

JEDNOTLIVÉ ETAPY VÝVOJE ČLOVĚKA:

1. PRENATÁLNÍ období (=před narozením, 40 týdnů)

-2 fáze:

Embryonální fáze (zárodek)-utváří se tělesné orgány (do 12 týdnů)

Fetální fáze (plod)- dotváří se orgány, některé už fungují

-dítě se připravuje na život ve světě, matka se připravuje na své dítě

-dítě je v kontaktu s matkou, reaguje na hlas, zvuk, stres, pohodu

Témata, do kterých materiál patří