Psychologie osobnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Psychologie osobnosti: Osobnost a její struktura, utváření osobnosti
Potřeby
Osobnost = souhrn vlastností, procesů, stavů, návyků tvoří individualitu konkrétního člověka
Osobnost = člověk se všemi jeho biologickými, psychickými i sociálními znaky
Co vše nás na určité osobě zajímá?
Vzhled osoby – lze popsat nejsnáze (tělesné znaky osoby) + sociální charakteristika (kde studuje, jaká je rodina a zájmy…)
Dovednosti, chování - temperament, motivaci, zájmy, cíle, vlastnosti - lze zjistit až po určité době
Rozdíly mezi osobnostmi
Rozdíly individuální (ty rozdíly, kterými se liší jeden člověk od druhého) – výška postavy, zručnost, názory apod.
Rozdíly typologické (vlastnosti typické pro celou skupinu lidí) – temperamentní jižané, hlučnější zábava mladých lidí …
Metody poznávání osobnosti
Pozorování
Rozbor činností a jejich výsledků
Rozhovor
Dotazník
Psychologické testy
Každá osobnost má své jedinečné psychické, biologické, sociální vlastnosti
Otázky: co je individualita
: proč pohlížíme na pacienty individuálně
: co je to holismus
: souvislost znalostí psychologie osobnosti pro naší profesi („proč se to učíme“)
Vývoj osobnosti, Utváření osobnosti
Biologičtí činitelé = vlohy, růst orgánů, rozvoj CNS Vrozené předpoklady (dispozice) nesené DNA, Vlivy působící na vývoj plodu (stres, alkohol, nikotin, léky, jedy, výživa …), Vlivy působící na dítě během porodu a těsně po porodu (asfyxie, klešťový porod),
Prostředí = čistota ovzduší, bytové podmínky, Přírodní podmínky (klima), Ekologické vlivy,
Sociální prostředí (rodina, škola, přátelé..)
Kulturní prostředí, Společenské změny v širší spolčenosti v průběhu života jedince (války, přírodní katastrofy, politické změny…)
Sociální činitelé = vztahy v rodině, výchovný styl (umět: autoritativní - projevuje náročností, kontrolou, prosazováním požadavků bez vřelosti a obousměrné komunikace, oceňována je poslušnost a úcta k autoritě., liberální - dětem dává plnou volnost bez omezování jejich vlastní aktivity. Tato výchova se projevuje citlivostí, zaměřeností na dítě, ale bez kladení jakýchkoli požadavků a mezí chování., demokratický - snaží se vystříhat obou krajností. Tento styl pokládá za nejdůležitější respektování dítěte jako samostatné bytosti s právem rozhodovat o sobě, dítě však musí současně poznávat svou odpovědnost vůči druhým lidem v rodině i mimo ni. Rodiče jsou v tomto případě spíše spolupracujícími partnery.[)
Vlastní aktivitou = rozvoj schopností, sebevzdělávání, seberealizace
Učení a činnosti člověka
Učení ve škole
Hra
Zájmové činnosti
Zaměstnání
Vývoj osobnosti popisují:
Piaget
Freud
Erikson
Psychická struktura osobnosti
Souhrn určitých znaků vlastností osobnosti
Je relativně stálá může se měnit? ANO (kdy: změny životních podmínek, životní zkušenost)
Do struktury patří: