S LODÍ JEŽ DOVÁŽÍ ČAJ A KÁVU - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 1 z 3 / S lodí jež dováží čaj a kávu
Co potřebuji ke studiu/přípravě:
studijní příručky z jednotlivých ročníků (Český jazyk a komunikace, Literatura, Kapitoly z literární teorie), poznámky z výuky (sešit),
vypracovanou interpretaci, popř. internet
Jakou má zkouška koncepci:
na „potítko“ k přípravě (20 minut) dostanete pracovní list s výňatkem z vybraného díla a s výňatkem z neuměleckého textu ústní zkouška (15 minut) má dvě části: první část se týká uměleckého textu, literární historie, teorie a kritiky; druhá část je zaměřena na
neumělecký text (charakteristika textu podle jazykových rovin: komunikace a sloh, skladba, tvarosloví, slovní zásoba, pravopis…; jde o
práci s textem, tak jak jste na ni zvyklí z hodin češtiny)
MODELOVÝ VÝŇATEK (U maturitní zkoušky se může objevit výňatek z kterékoli části díla. Je proto nutné mít dílo přečtené a orientovat se v něm!)
S lodí jež dováží čaj a kávu
pojedu jednou na dalekou Jávu
Za měsíc loď když vypluje z Janova
stane u zeleného ostrova
Pojedem spolu já a ty
vezmeš si jen kufřík a svoje rty
Pojedem okolo pyramid
loď počká až přejde Mojžíš a jeho lid
S vysokou holí zaprášenými opánky
jde první přes mořskou trávu a rozkvetlé sasanky
Hejno ryb na suchu zvedá svá křídla jako ptáci
letí za vodou a ve vlnách se ztrácí
ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA A PŘÍKLADOVÉ ÚLOHY (Symbol otazníku (?) naznačuje, že daný pojem je nutné umět vysvětlit, jelikož může být předmětem doplňující otázky.)
Zařadit dílo do literárních druhů a žánru, doložit zařazení podle výňatku: Podle uměleckého zobrazení skutečnosti se jedná o lyriku (?), podle formy textu o poezii (?). Žánrově je dílo básnická sbírka
poetismu (?), v níž se promítly básníkovy zážitky z cest na Cejlon, Sumatru a Jávu.
Stručně nastínit obsah díla, vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy) a charakterizovat lyrické
subjekty:
Kniha je především oslavou nekonečného prostoru a exotických dálek. Bieblovu obraznost poněkud tlumí a zjemňuje
melancholická, snivá nálada a jakási vnitřní nejistota, křehkost.
V první části sbírky (Začarovaná studánka) se ocitáme v krajině básníkova dětství a dospívání, ve Slavětíně u Loun. Obsah tvoří
básně milostné, ale jsou tu i básně s tematikou 1. světové války či vzpomínky na básníkovy prožitky z mládí. Poslední báseň Orient
už předznamenává druhou a třetí část sbírky.
V druhé části sbírky, která nese stejný název jako celá sbírka (S lodí jež dováží čaj a kávu), jsou zachyceny autorovy zážitky z cest do
vzdálených zemí v Indickém oceánu, mísí se tu exotika s melancholickými verši, z nichž je cítit stesk po domově a vzpomínka na