Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




S LODÍ JEŽ DOVÁŽÍ ČAJ A KÁVU - koncept maturitního okruhu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (517.58 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

KONSTANTIN BIEBL    

S LODÍ JEŽ DOVÁŽÍ ČAJ A KÁVU         

KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY 

Stránka 2 z / S lodí jež dováží čaj a kávu        

matku.  Okouzlení  z cest  je  umocněno  opojením  z krás  končin  dosud  nespatřených  a  z nespoutaného  karnevalu  nočních  pitek, 
divokého tance i neznámých žen.  
Třetí část sbírky (Protinožci) mění zázračné opojení v závrať, do níž vstupuje nostalgická vzpomínka na domov, který se uprostřed 
pralesů paradoxně jeví jako exotická země, kde se střídají roční období, kvetou třesně a rostou jahody.  
V celé  básnické  sbírce  kromě  lyrického  subjektu  (básníka),  jehož  očima  se  díváme  na  prostor  rozšiřující  se  až  do  závratnosti,  se 
v básních objevují postavy, které tento prostor zabydlují. Jsou to milenci, jdoucí večer k lesu, dívky, jež básník kdysi miloval, nebo 
básníkův  otec,  zubní  lékař.  Popisy  žen  se  zužují  na  symbolický  detail  (rty,  prsy  apod.)  nebo  jsou  oslovovány  pomocí  obecných 
výrazů (společnice, ženo, Japonko atd.).  
 
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:  
Básnická sbírka se dělí do tří částí (Začarovaná studánka, S lodí jež dováží čaj a kávu

, Protinožci). Přestože básně na první pohled 

postrádají  vnější  formální  kázeň  (sloky  mají  nepravidelný  počet  veršů  různých  délek,  interpunkce  většinou  chybí  –  viz  samotný 
název sbírky), vyznačují se zvýšenou rytmičností i zvukovými kvalitami (hudebností). Objevuje se řada vtipných metafor, přirovnání 
i slovních hříček: klas je označen jako žezlo země, měsíčky pomeranče připomínají turecké šavle aj.  
Lexikální vrstva jazyka vstřebává velké množství exotického výraziva (např. rambutan, tj. ovoce podobné liči; gamelang, tj. orchestr 
bicích  nástrojů  indonéské  hudby  aj.).  Z  uměleckých  výrazových  prostředků  uveďme  příklad    personifikace  (Tam  v  hloubi  pralesa 
hraje na varhany / obrovská ropucha smutná a líná).  
 
Zařadit  autora  díla  do  literárněhistorického  kontextu  české  literatury,  pohovořit  o  literárněhistorickém  kontextu 
(časové  vymezení,  znaky  literárního  období,  další  představitelé  literárního  období  a  jejich  díla;  kulturně-politický 
kontext…): 
 
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou 
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.  
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Česká literatura 1. poloviny 20. století / Česká poezie 1. poloviny 20. století        
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Témata, do kterých materiál patří