S LODÍ JEŽ DOVÁŽÍ ČAJ A KÁVU - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
KONSTANTIN BIEBL
S LODÍ JEŽ DOVÁŽÍ ČAJ A KÁVU
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / S lodí jež dováží čaj a kávu
matku. Okouzlení z cest je umocněno opojením z krás končin dosud nespatřených a z nespoutaného karnevalu nočních pitek,
divokého tance i neznámých žen.
Třetí část sbírky (Protinožci) mění zázračné opojení v závrať, do níž vstupuje nostalgická vzpomínka na domov, který se uprostřed
pralesů paradoxně jeví jako exotická země, kde se střídají roční období, kvetou třesně a rostou jahody.
V celé básnické sbírce kromě lyrického subjektu (básníka), jehož očima se díváme na prostor rozšiřující se až do závratnosti, se
v básních objevují postavy, které tento prostor zabydlují. Jsou to milenci, jdoucí večer k lesu, dívky, jež básník kdysi miloval, nebo
básníkův otec, zubní lékař. Popisy žen se zužují na symbolický detail (rty, prsy apod.) nebo jsou oslovovány pomocí obecných
výrazů (společnice, ženo, Japonko atd.).
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:
Básnická sbírka se dělí do tří částí (Začarovaná studánka, S lodí jež dováží čaj a kávu
, Protinožci). Přestože básně na první pohled
postrádají vnější formální kázeň (sloky mají nepravidelný počet veršů různých délek, interpunkce většinou chybí – viz samotný
název sbírky), vyznačují se zvýšenou rytmičností i zvukovými kvalitami (hudebností). Objevuje se řada vtipných metafor, přirovnání
i slovních hříček: klas je označen jako žezlo země, měsíčky pomeranče připomínají turecké šavle aj.
Lexikální vrstva jazyka vstřebává velké množství exotického výraziva (např. rambutan, tj. ovoce podobné liči; gamelang, tj. orchestr
bicích nástrojů indonéské hudby aj.). Z uměleckých výrazových prostředků uveďme příklad personifikace (Tam v hloubi pralesa
hraje na varhany / obrovská ropucha smutná a líná).
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu české literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu
(časové vymezení, znaky literárního období, další představitelé literárního období a jejich díla; kulturně-politický
kontext…):
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Česká literatura 1. poloviny 20. století / Česká poezie 1. poloviny 20. století