FRANCOUZSKÁ LITERATURA 20. STOLET
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- pro děti
JEAN GIRAUDOUX (1882 – 1944)
- významný dramatik meziválečného období, na počátku své tvorby se proslavil románem „Zuzanka a Tichý
oceán“ (snové, fantastické, vytříbený jazyk)
- od 30.let psal dramata s humanistickými ideály
„Chailot“
„Nová Elektra“
„Ondina“
„Trojská válka nebude“
- protiválečné
JEAN ANOUILH (1910 - 87)
- významný francouzský dramatik, zobrazuje hrdiny s individuálním protestem proti danému stavu věcí
- svá dramata dělil do několika druhů, především je však dělil na černé a růžové, ty černé jsou vážné a zobrazují
mladého, nekompromisního a idealistického hrdinu, který na konci volí smrt, v růžových ( komediích ) je
zobrazen často podobný hrdina, ale díky pohádkovému prostředí končí vše šťastně
„Antigona“
„Skřivánek“
- o Johance z Arku
„Jeskyně“
„Cestující bez zavazadel“
„Ples zlodějů“
ARMAND SALACROU (1899 - ?)
- začínal jako surrealista, levicově orientovaný autor
„Neznámá z Marsu“
„Příliš počestná žena“
„Volná žena“
„Noci hněvu“
FRANCOUZSKÁ POVÁLEČNÁ LITERATURA
- v této době se šíří dva základní proudy
Realismus (syntetický)
- především téma války a válečného odboje, aktuální problematika jako studená válka + kolonialismus +
zneužívání techniky
LOUIS ARAGON
ANDRÉ STIL
PIERRE DAIX
ROGER VAILLAND
Existencialismus (analytický)
- rozšířený + vlivný, vycházel z individualistické filosofie → člověk je odsouzen k životu, rozhoduje si o
něm sám
JEAN PAUL SARTRE
ALBERT CAMUS
Dále vzniká :
Nový román
- nemá tradiční dějovost ani charakteristiku postav, skutečnost je redukována na popis věcí a jevů, bez příčinné
či časové chronologie (nesnadná orientace v čase), je „antirománem“
- situace je nahlížena prostřednictvím zúčastněných postav, není zde vševědoucí vypravěč, je zde tedy více
variant jednoho jevu, aniž je možné odhadnout, která je pravdivá
- postavy jsou nezřetelné, většinou pojmenovány jako „on“, „ona“…
- experimentování s jazykem, hlásí se k odkazu Dostojevského, Kafky, Faulknera, Prousta…
- objevují se detektivní témata, motivy bloudění a pátrání
ALAIN ROBERT-GRILLET
BUTORB
NATHALIE SARRAUTOVÁ
Absurdní drama
- výrazněji se začíná projevovat od 50.let 20.století
- absurdita je zde životním pocitem bezmocného člověka (lidský život postrádá smysl, neexistuje schopnost
komunikace, vládne pocit odcizení)
- je zde nepřítomnost souvislého děje, neexistuje psychologická motivace jednání postav
- devalvace jazyka, která ztrácí svou sdělovací funkci
- za praotce absurdního dramatu je považován Alfred Jarry
EUGÉNE IONESCO
SAMUEL BECKETT
EDWARD ALBEE (Anglie)
ELSA TRIOLETTOVÁ
- ruská novinářka, žena Louise Aragona, za války působila v odboji
„Dostaveníčko cizinců“
„Nylonový věk“
- trilogie
„Růže na úvěr“
„Lunapark“
„Schválnosti života“