HUMANISMUS A RENESANCE V ITÁLII A FRANCII
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
hovořil o křtu a křesťanské duši. Druhého dne nepoznána bojuje s Tankredem a ten ji zabije. Až poté zjistí,
koho vlastně zabil!
- tendenční význam→ v té době bojechtivost Turků
NICOLO MACHIAVELI
„ Vladař “
- pojednává o jednotlivých aspektech vládnutí, vlastnostech vladaře, představy o ideálním knížeti vláda kvůli
tomu aby stát vzkvétal
- nazýván také „ kodex tyranie “
- Machiavelli chtěl tímto spisem obrození Itálie
- demokratické principy, důstojnost člověka ( z hlediska vládce je to však vláda tvrdé ruky..)
- morálku nediktuje bůh ale společenská realita ( moc )
- „Lidé musí poslouchat“, „Vítězí nejsilnější“
- je protipapežský, proticísařský, protifeudální
- byl mluvčím nastupující buržoazie,která chtěla vybudovat silný italský stát
„ Mandragora “
- drama
- vysmívá se manželství z rozumu, mladá žena – starý muž
- odmítá víru v zázračné prostředky, je pro racionální život
- dějištěm je Florencie 16.století, příběh mladé ženy a jejího milence – spolu nasadí parohy důvěřivému
manželovi - zápletka má velmi blízko ke středověké frašce
FRANCIE
- k rozvoji renesance dochází později, probíhá zde stoletá válka, renesance se nemůže projevit - až koncem 15.
a počátkem 16.století
- absolutistická monarchie zmítána válkou
- následně hospodářská a ekonomická situace vytvořila podmínky pro rozvoj renesance
- ve Francii žila spousta italských spisovatelů, umělců a vědců
- v 1.polovině16.století sem pronikly humanistické myšlenky a šíří se reformačními snahami – reforma církve
- v 1.polovině 16.století se renesance rozvíjí po vzoru italském
- dále vzniká tzv. „vysoká poezie“ - vybroušený jazyk, melodičnost, cit pro míru, ale odvrací se od lidových
tradic
próza vrcholí dílem F.Rabelaise : „Život Gargantův a Pantagruelův“
poezie vrcholí tvorbou skupiny „plejáda“ vedená Pierem Ronsardem (hlásá rozchod se středověkými
tradicemi, navazuje na antickou poezii)
FRANCOIS RABELAIS ( 1494 – 1553 )
- jeden z největších vzdělanců své doby, byl vychováván v klášteře jako mnich
- dosáhl vzdělání lékaře
- svými myšlenkami byl velkým humanistou
- ve svém díle spojil citovost i rozum!
„Život Gargantův a Pantagruelův“
1. část - v něm bojuje proti scholastice – např. Gargantua ani po letech vzdělávání nic nezískal vyjadřuje zde
svojí představu o světské škole, učitel Ponokrates, zdůraznění zkušenost, lidé by měli být hezcí,
chytří fyzicky zdatní, velký význam svobody, zásada : „Dělej co chceš“
2. část - zabývá se G.synem Pantagruelem, jeho životem a přátelstvím s Panugrosem
3. část - otázka života a ideálů po ženění, výchovné
4. část - putování Panurgsena, líčení jeho plavb
PIERRE RONSARD
- jeden z největších francouzských básníků
- psal ódy, inspiroval se u básníka Horatia ( ódy na představitele královské rodiny )