Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




HUMANISMUS A RENESANCE V ITÁLII A FRANCII

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (100.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

hovořil o křtu a křesťanské duši. Druhého dne nepoznána bojuje s Tankredem a ten ji zabije. Až poté zjistí,

koho vlastně zabil!

- tendenční význam→ v té době bojechtivost Turků

NICOLO MACHIAVELI

„ Vladař “

- pojednává o jednotlivých aspektech vládnutí, vlastnostech vladaře, představy o ideálním knížeti vláda kvůli

tomu aby stát vzkvétal

- nazýván také „ kodex tyranie “

- Machiavelli chtěl tímto spisem obrození Itálie

- demokratické principy, důstojnost člověka ( z hlediska vládce je to však vláda tvrdé ruky..)

- morálku nediktuje bůh ale společenská realita ( moc )

- „Lidé musí poslouchat“, „Vítězí nejsilnější“

- je protipapežský, proticísařský, protifeudální

- byl mluvčím nastupující buržoazie,která chtěla vybudovat silný italský stát

„ Mandragora “

- drama

- vysmívá se manželství z rozumu, mladá žena – starý muž

- odmítá víru v zázračné prostředky, je pro racionální život

- dějištěm je Florencie 16.století, příběh mladé ženy a jejího milence – spolu nasadí parohy důvěřivému

manželovi - zápletka má velmi blízko ke středověké frašce

FRANCIE

- k rozvoji renesance dochází později, probíhá zde stoletá válka, renesance se nemůže projevit - až koncem 15.

a počátkem 16.století

- absolutistická monarchie zmítána válkou

- následně hospodářská a ekonomická situace vytvořila podmínky pro rozvoj renesance

- ve Francii žila spousta italských spisovatelů, umělců a vědců

- v 1.polovině16.století sem pronikly humanistické myšlenky a šíří se reformačními snahami – reforma církve

- v 1.polovině 16.století se renesance rozvíjí po vzoru italském

- dále vzniká tzv. „vysoká poezie“ - vybroušený jazyk, melodičnost, cit pro míru, ale odvrací se od lidových

tradic

  • próza vrcholí dílem F.Rabelaise : „Život Gargantův a Pantagruelův“

  • poezie vrcholí tvorbou skupiny „plejáda“ vedená Pierem Ronsardem (hlásá rozchod se středověkými

tradicemi, navazuje na antickou poezii)

FRANCOIS RABELAIS ( 1494 – 1553 )

- jeden z největších vzdělanců své doby, byl vychováván v klášteře jako mnich

- dosáhl vzdělání lékaře

- svými myšlenkami byl velkým humanistou

- ve svém díle spojil citovost i rozum!

„Život Gargantův a Pantagruelův“

  • 1. část - v něm bojuje proti scholastice – např. Gargantua ani po letech vzdělávání nic nezískal vyjadřuje zde

svojí představu o světské škole, učitel Ponokrates, zdůraznění zkušenost, lidé by měli být hezcí,

chytří fyzicky zdatní, velký význam svobody, zásada : „Dělej co chceš“

  • 2. část - zabývá se G.synem Pantagruelem, jeho životem a přátelstvím s Panugrosem

  • 3. část - otázka života a ideálů po ženění, výchovné

  • 4. část - putování Panurgsena, líčení jeho plavb

PIERRE RONSARD

- jeden z největších francouzských básníků

- psal ódy, inspiroval se u básníka Horatia ( ódy na představitele královské rodiny )

Témata, do kterých materiál patří