HUMANISMUS A RENESANCE V ITÁLII A FRANCII
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- výtvarné umění - příklon k vědeckému poznání ( fyzika, optika, geometrie – perspektiva ), lidský rozměr
v architektuře, stavby světského charakteru (nalezinec, zámky s velkými okny), náboženská tematika ale i
světské ženy propůjčovaly svou tvář madonám na obraze, výraz v obličeji
- hospodářský a politický vzestup měšťanstva v Itálii ve 14.století vedl ke změnám v myšlení lidí a v kultuře.Co
vyhovovalo předtím feudálům (světská nespravedlnost se vyrovnává až po smrti) – to již zcela nevyhovuje
měšťanstvu!
- odklon od víry, příklon ke smyslovému chápání světa
- středem zájmu se stal člověk na tomto světě, příroda a realita obklopující člověka
- proti autoritě církve se staví zdravý rozum, vyznává se svobodný projev myšlení, své místo si vydobývá věda,
která je založena na kritickém rozumu
- zdůrazňuje se význam empirie – zkušenosti
- vliv na růst sebevědomí člověka, které je podpořeno studiem antiky
- antika je vstřebávána tvůrčí činností u renesančních lidí, otvírá jim možnosti
- člověk se antikou obrozuje - antické ideály → oporou pro rozvoj osobnosti
- napodobování antických námětů a slohu (v počátcích)
- později se začaly užívat národní jazyky
- prvotní šíření v Itálii, dále do Francie, Anglie a Německa → vhodné podmínky k uplatnění.
- hudbě – větší srozumitelnost projevu, rozvoj vícehlasé skladby = madrigal, nástrojová hudba (varhanní a
loutnová)
- antika obdivuje lidské tělo (znalost anatomie, pitvy)
- toto období - revolučním zvratem v chápání světa a člověka vůbec
- typické : otřesení autority Bible novým heliocentrickým názorem, na základě studia vesmíru – převratné
objevy - země je pouze jednou z planet obíhající kolem Slunce (postupně zatlačován do pozadí
názor geocentrický).
ITÁLIE
FRANCESCO PETRARCA (1304 – 1374)
- po Dantovi nejvýznamnější italský básník
- v jeho díle jsou ještě nepatrné zbytky středověkého myšlení
„Zpěvník“ (= Verše)
„Rerum vulgarium fragmenta“ (Zlomky v jazyce lidovém)
- 366 básní, které věnuje své jediné lásce Lauře, opěvuje ji
- ona je vdaná paní, on dbá tedy na zachování cti – dvoří se ji, hoří k ní vášní a přitom apeluje na rozum
- Laura je zde vnímána jako konkrétní smyslná žena a na druhé straně jakoby se básník chtěl potrestat za to že
takhle uvažuje - jistý rozpor (zbytky středověkého myšlení)
- forma sonetů = znělek (útvar lyrické poezie, který má 14 veršů – ty jsou rozděleny do 2 slok se 4 verši a do 2
slok po 3 verších, forma „abba“)
- láska je zde chápána jako životadárný proud, dodává smysl lidskému životu
- psáno v hovorovém dialektum s prvky klasické latiny, florentského nářečí
- Petrarca velmi cestoval, byl i v Čechách, setkal se s Karlem IV., dopisoval si s Janem ze Středy.
- měl obrovský vliv na vývoj básnictví, užíval národního jazyka