HUMANISMUS A RENESANCE V ITÁLII A FRANCII
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- ve svých básních vyslovuje nenávist k tomu, co se ve Francii odehrává
„Lásky“
- sbírka milostných sonetů ( jako Petrarca )
- věnoval je své první ženě Kasandře
„Pokračování lásek“
„Nové pokračování lásek“
„Až budeš stařičká“
- 2 knihy sonetů Heleně
MICHEL DE MONTAIGNE (1533 – 1592)
- vzdělával se antickou četbou, ale i četbou svých současníků
- své úvahy o lidském životě opíral o četbu, pozorování
„Kniha esejů“
- jeho reakce na svět, vesměs skeptické (přistupuje ke světu kriticky)
- vyjadřuje zde svou lásku a důvěru k přírodě a rozumu, na rozdíl od středověkých myslitelů, kteří hledali
smysl v Bohu
- hledal smysl života v sobě samém, v lidskosti
Alžbětinské divadlo a William Shakespeare
- konec 15. století a celé 16.století
- odluka od Říma - anglikánská církev (Jindřich VIII.)
- renesanční ideály
THOMAS MORE (1478 – 1535)
- anglický politik, filozof a spisovatel
- popraven pro velezradu králem Jindřichem VIII.
- autor latinského spisu „Utopia“ v němž se prostřednictvím líčení utopického ostrova kritizují mravy v Anglii
(je zakladatelem novodobé utopie), velmi renesanční
Alžbětínské drama:
- ačkoliv anglická renesanční literatura je bezesporu pestrá, ze všech literárních druhů dosáhlo největšího
rozkvětu drama, a to natolik, že se díky královně Alžbětě I. vžil literárně-historický pojem Alžbětínské drama
- pod tímto pojmem dnes rozumíme vrcholné období anglického divadla v období od poslední čtvrtiny 16. století
po začátek období následujícího
- rozvoj divadla jak po stránce kvantity tak i kvality
- značné rozšíření a velká oblíbenost
- herci již na vysoké úrovni, ve všech společenských vrstvách
- Alžběta milovala divadlo, byla patronkou divadla Globe
- hnutí „puritanismus“ (přehnaná mravní umírněnost), okolo 17.století díky nim dochází k přerušení šňůry
rozvoje
- hrálo se bez opony, bez kulis, ženy nesměly hrát, v dobových kostýmech, používali nápisy, hrálo se denně –
odpoledne, pauzy v neděli
- především v Londýně (200 tis.občanů)
- hry psali nejprve herci, poté se z nich vyčlenily pouze autoři
- náměty byly různorodé (dějiny, pověsti …)
JOHN LYLY (1554 – 1606)
- psal dvorské drama, pastorální komedie
THOMAS KYD (1558 – 1594)
- autor hry „ Španělská komedie “
- ta patrně inspirovala Shakespeara při psaní Hamleta
CHRISTOPHER MARLOW ( 1564 – 1593 )
- vynikající dramatik, jenž si již za svého života vysloužil pověst bezbožníka, homosexuála, pijana a rváče, ale
také agenta tajné služby
- jeho osud ukončila předčasně rána nožem v hospodské rvačce
- proslul tragédiemi a hrdinskými dramaty
„ Doktor Faustus “
- jeho vrcholné drama
- jako 1. zpracoval Fausta
„ Žid z Malty “
- drama jenž konfrontuje svět křesťanský, židovský a muslimský
- přerůstá nejen v kritiku náboženství ale i společnosti vůbec