NOVÉ UMĚLECKÉ SMĚRY 19. STOLETÍ, PROKLETÍ BÁSNÍCI%0A
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
JEAN RICTUS (1867 – 1933)
- vlastním jménem Gabriel Randon
- proletář, recitoval své verše v kabaretech, psal z básně prostředí pařížské periferie - pocity vyděděnců
společnosti, autobiografické prvky
- odmítá symbolismus, spíše naturalistický charakter
„Samomluvy chudého“
„Nářky“
„Kantilény neštěstí“
PAUL CLAUDEL (1868 – 1955)
- druhá vlna symbolismu, působil v diplomatických službách, před 1.světovou válkou i v Praze
- silná náboženská orientace - katolické básnictví, velký vliv na naše katolicky orientované tvůrce mezi dvěma
světovými válkami
„Obrázky z Čech“
„Tři básně z války“
„Skupina apoštolů“
PAUL VALÉRI (1871 – 1945)
- básník, teoretik, navazuje na tradici symbolistů
- studoval matematiku - důraz na intelekt v poezii, jeho dílo velmi individualistické
„Album starých veršů“
„Hřbitov u moře“
- jeho eseje : „Úvod do poetiky“ a „Literatura“
- do této doby spadá i tvorba nezařaditelného autora, kterým byl:
ALFRED JARRY (1873 – 1907)
- spisovatel symbolistního období, ale nepatří mezi ně, jeho život a dílo je jakýmsi chronologickým sledem
výtržností a mystifikací
- byl zcela mimořádným studentem, měl fenomenální paměť
- v 15 letech napsal loutkovou hru „Král Ubu“ – parodie na historické hrdinské hry, poté vytvořil celý tzv.
- ubuovský cyklus:
„Ubu paroháčem“
„Ubu spoutaný“
„Ubu na homoli“
„Almanachy otce Ubu“
- psal také prózu:
„Patafyzika“
- parodie na pozitivistický výklad světa, vytvořil zde postavu „blba vědeckého“, tato kniha vyšla až po jeho smrti
„Nadsamec“
- hlavní hrdina Ondřej Marceuil absolvuje na kole závod dlouhý deset tisíc mil a zvítězí nad rychlíkovou
lokomotivou atd., během 24 hodin zopakuje dvaaosmdesátkrát milostný akt a dokáže tak, že se člověk vyrovná
stroji
Postavy, kterými Alfred Jarry obohatil světovou literaturu, mají jedno společné : jsou to spíše monstra než lidé. Takový není jen otec Ubu a patafyzik Faustroll, ale i Messalina, hrdinka Jarryho stejnojmenného románu, žena císaře Claudia, která noc co noc tajně opouští manželské lože, aby nabízela své neukojitelné tělo zástupu čekajících vojáků v nevěstinci.
EMIL VERHAEREN (1855 – 1916)
- Belgičan, rozsáhlé básnické dílo, intimní lyrika + lyrika společenská
- byl socialistou, zobrazoval všední obyčejný život, ve svých básních podává obraz velkoměsta - směr
symbolismus i civilismus (opojení civilizací – městy, technikou), obavy z budoucnosti
„Rudá křídla války“
„Chapadlovitá města“
MAURICE MAETERLINCK (1862 – 1949)
- belgický spisovatel píšící francouzsky, nositel Nobelovy ceny za literaturu
- jako první uvedl symbolismus do dramatu
- pesimistický fatalismus, tajemnost, osudová moc v podobě lásky a smrti
„Slepci“
„Princezna Maléna“
- v druhé fázi své tvorby přechází k většímu optimismu - myšlenka lepšího života