ROMANTISMUS v Anglii, Německu, Francii,Itálii
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
„Víra a láska“ - rozhovor se sebou samým
- fragmenty
„Hymny noci“
- cyklus
- vždy začíná dnem a končí nějakým kontrastním tématem (nocí, spánkem, věčností aj.)
- noc a smrt je pro vůbec nejdůležitější
- zamýšlí se zde nad věčností
- jsou zde motivy ztracené lásky, oslavy panny Marie
„Heinrich von Offterdingen“
- o potulném básníkovi, který hledá „modrý květ“ symbol smyslu poezie a života
- román je popřením realismu
JOHAN CHRISTIAN HÖLDERLIN (1770 – 1843)
- studoval teologii, tu však nedokončil, působil jako domácí učitel v rodině francouzského bankéře, zamiloval se
do jeho manželky Zuzany - inspirace pro jeho dílo, nakonec se však z této nešťastné lásky pomátl
„Hyperion aneb poustevník v Řecku“
- lyrický román
- zde přetransformoval Zuzanu do postavy Diotiny
„Empedokles“
- tragédie o řeckém filozofovi, který se vrhl do kráteru sopky Etny, protože byl nepochopen
- psal také milostnou poezii, vzor nacházel v antických verších : „Světlo lásky“
JACOB A WILHELM GRIMMOVÉ (1785 – 1863) (1786 – 1859)
- byli oba filologové, zkoumali středověkou německou literaturu – poezii, byli jedni z prvních sběratelů na světě,
měli celou řadu následovníků
„Pohádky pro děti a pro doma, sebrané bratry Grimmy“
- v roce 1812 vydán 1.díl sbírky
- toto dílo neustále rozšiřovali, až 200 pohádek, z nichž nejznámější jsou :
„Jeníček a Mařenka“
„O Popelce“
„Červená Karkulka“
„Šípková Růženka“
„Sněhurka a sedm trpaslíků“
- byly původní, svérázné, lidovým jazykem psané
- více upravoval Wilhelm, byl tvořivým vypravěčem, dodal pohádkám živost a krutost
- současníci mu to vytýkali, přitom v lidové společnosti byla krutost základní rysem
ERNST THEODOR WILHELM AMADEUS HOFFMAN (E.T.A.HOFFMAN) (1776 – 1822)
- narodil se v Královci (v Prusko), otec byl advokátem dvorního soudu
- byl to citlivý, vnímavý člověk plný fantazie
- měl tělesnou slabost, měl dispozice k nemocím po své matce
- jeho rodiče se rozvedli, byl vychováván matkou, babičkou ( která uctívala dvorskou etiketu ) a svérázným
strýcem (ten neuspěl jako právník, měl rozfázovaný život, denní režim)
- rozpolcenost jeho života i díla
- pracoval v divadle jako dirigent, poznal zde romantické autory
- 1809 začal psát fejetony a povídky
- v Lipsku pracoval jako hudební ředitel divadla
- stává se pomalu ale jistě známým, ve dne byl pracovitým úředníkem a v noci bohémem
- jeho literární činnost - psal teoretické spisy o hudební teorii, bojoval za Beethovena a Bacha, obdivoval
Mozarta
- psal odlišná díla s prvky gotického románu, fantastické a reálné prvky, romantická individualita, pocity
osamělosti, odpor k současnosti, satirické vylíčení společenských vztahů
- velký vliv na francouzskou, anglickou i americkou literaturu
„Zlatý hrnec“
„Louskáček a myší král“