14. Jedinec a skupina
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
průběhu se mohou měnit
6. pudy
–> vrozená síla k činnosti k uspokojení
biologických potřeb
7. instinkty
–> soubor nepodmíněných reflexů
8. zvyk
– postoje – sklon člověka jednat v určité situaci určitým způsobem a reagovat ustáleným
způsobem na předměty a osoby
– v průběhu života se mění – jsou závislé na prostředí, výchově a zkušenostech
– dělení podle převládající složky: 1. názor
–> založený na představě
2. smýšlení
–> racionální
3. víra
–> iracionální
– sociální percepce – to, jak vnímáme ostatní osoby
– je determinováno naší zkušeností, referenčním systémem
– je ovlivněna: 1. vztahem k jedinci vztah
2. kontextem, v jakém probíhá percepce
3. osobami, které jsou přítomny sociální situaci
4. osobním laděním
– sociální role – jednání jedince, který zastává určitou společenskou pozici
– je pozorovatelná a měnitelná
– učíme se jim v procesu socializace
– každý člověk zastává více sociálních rolí
– osvojujeme si odzkoušené a funkční vzorce chování v určité situaci
– mohou se vzájemně prolínat, spojovat i vylučovat
– postoj k roli: 1. odmítnutí
2. přijetí
3. fanatické ztotožnění
–> např. vztah policisty k vlastní rodině
4. distance od role
–> jedinec roli vnějškově plní, ale vnitřně se s ní
neztotožňuje
– rolové přetížení – jedinec je natolik zatížen rolemi, že není schopen
adekvátně reagovat – je pod stresem
– rolový tlak – silná očekávání, která vycházejí z okolí na jedince
– typy rolí: 1. krátkodobé x dlouhodobé
–> např. návštěvník divadla x matka
2. skupinové x individuální
–> družstvo x trenér
3. nucené x volené
–> dívka x právník
– konflikt rolí: 1. v rámci jedné role
–> jedinec se nedokáže vyrovnat s požadavky ostatních
2. mezi dvěma rolemi
–> očekávání jedné role je v rozporu s očekáváním druhé
3. já x role
–> spor mezi potřebami a schopnostmi jedince
s očekávaným chováním vyplývajícím z role
– řeč – schopnost vyjádřit artikulovanými zvuky obsah vědomí
– proces, který slouží lidem k vzájemnému dorozumívání (komunikaci), k myšlení,
k působení na druhé lidi i na sebe sama
– vyjadřuje naše city, nálady a emoce
– řeč je nástrojem myšlení, vyjadřuje naše myšlenky
– nástrojem řeči je jazyk
– specificky lidský prostředek komunikace
– 2 stránky: obsahová (co říkáme), formální (jak to říkáme)
– různé funkce: komunikativní, myšlenková, estetická, expresivní, apelativní
– druhy řeči: 1. vnější
–> základní forma řeči, kterou se obracíme s pomocí slov určitého
jazyka k druhým lidem
–> mluvená (intonace, zabarvení, síla hlasu, mimika, rychlost,
gestikulace)
–> psaná (není provázena mimořečovými prostředky, užívají se také
symboly a obrázkové znaky)