14. Jedinec a skupina
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
– mimika – obličejové pohyby
– výraz tváře – vypovídá zejména o citech
– zraková komunikace – při komunikaci by se mělo dívat do očí
– jde o délku pohledu (cca 3 sek)
– vyjadřujeme jí vyzývavost, pohoršení,
ponížení...
– posturologie = věda zabývající se pohyby, postojem těla,
posedy
– proxemika = věda o vzdálenosti osob při komunikaci
–> intimní (35 cm), osobní (120 cm), společenská
(350 cm), veřejná (nad 350 cm)
– haptika = věda zabývající se dotyky
– více se dotýkají mladí lidé a ženy
– symbolická komunikace – komunikace prostřednictvím symbolů, kterým lidé určité kultury
dávají určité významy (např. kříž, srdce)
– identita člověka – pocit svébytnosti, jedinečnosti a odlišitelnosti individua od druhých
– vědomí smysluplné entity a nepřerušovaného bytí jedince, jež není
pouhým souhrnem dílčích identifikací, ale nově vzniklou kvalitou
vlastností a postojů, projevující se v sebeuvědomění, sebepojetí
a uceleném sebeprožívání
– image člověka – psychický otisk reality subjektu přepracovaný do formy dojmu (obraz
reality)
– kopie objektivního, vycházející z přijetí smyslové kvality bez racionálního
zhodnocení
– přijetí určitého soudu bez náležité argumentace
– haló efekt – zkreslené hodnocení podle povrchního, ale nápadného dojmu
– hodnocení na základě prvního dojmu
– hodnotová orientace – více či méně souvislý a stabilní systém hodnot regulující
a usměrňující chování jedince
– hierarchicky uspořádaný soubor hodnot přijatých jedincem,
sociální skupinou nebo společností
– soustava zobecněných postojů, zájmů a tendencí jednat za
určitých okolností určitým způsobem
– tvoří nejdůležitější součást vnitřní struktury osobnosti, odráží její
životní zkušenost, umožňuje rozlišovat podstatné a nepodstatné,
významné a nedůležité pro daného člověka
– závisí na řadě faktorů, na osobnosti a věku jedince, na stupni
a formách jeho adaptace vůči sociálnímu okolí, na kulturním
prostředí
– hlavním obsahem hodnotové orientace jsou světonázorové,
zejména filozofická, politická a morální přesvědčení člověka, jeho
stabilní a hluboká oddanost určitým mravním zásadám