Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Sociální nerovnosti, základy ekonomického chování

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (90 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

-př. stále více pracovníků bude obdělávat farmu → po určitou dobu bude po přidání dalších pracovníků výstup (produkce) stoupat → ale po nějaké době bude přidávána práce stále méně produktivní ⇒ výstup může nakonec i klesnout

náklady příležitosti

-náklady příležitosti určitého rozhodnutí vznikají proto, že zvolit si ve světě vzácnosti jednu věc znamená vzdát se něčeho jiného

-náklady příležitosti hodnotu ušlého statku nebo služby

-např. půjdu do školy nebo si půjdu zakouřit? - buď jedno nebo druhé

funkce trhu

-trh - společenské uspořádání směny zboží; místo, kde se střetávají nabídka a poptávka a kde dochází ke směně zboží prostřednictvím koupě a prodeje

-zboží - ekonomické statky určené pro trh

-trhy:

  1. podle množství druhů zboží a) dílčí - pouze jeden druh zboží

b) agregátní - veškeré zboží

  1. z hlediska územního a) místní

b) národní

c) světový

3) z funkčního hlediska a) výrobků a služeb

b) práce

c) finanční

-směnu zboží na trhu zprostředkovávají peníze

-v tržním hospodářství se každý subjekt rozhoduje samostatně, ale je při tom ovládán trhem

-na trhu se prodává a kupuje a přitom se obvykle sjednává cena

-cena vzniká vzájemným působením prodávajících a kupujících

-musí pokrýt režijní náklady prodávajícího a přinést mu nějaký zisk

-spotřebitel se podle cen rozhoduje, co bude spotřebovávat

-podnikatel podle cen zdrojů vidí, jak jsou jednotlivé výrobní zdroje nákladné

-zdroje - přírodní (půda, kapitál) a lidské (práce)

-tržní mechanismus a tržní hospodářství

  1. soukromé vlastnictví majetku

  2. cenový systém - co a pro koho vyrábět; cena vede k vytvoření rovnováha nabídky a poptávky

  3. konkurence

konkurence

-tržní konkurence - proces, ve kterém se střetávají různé zájmy různých subjektů trhu; každý, kdo vstupuje na trh, přichází sem s nějakým cílem; chce realizovat své ekonomické zájmy

-na trhu dochází k prolínání různých forem konkurence na straně nabídky; jaké formy se používají, v jaké podobě a v jakém rozsahu, to je závislé na podmínkách konkurence → konkurence dokonalá a nedokonalá

  1. Dokonalá konkurence

-abstrakční ekonomická teorie, neexistuje prakticky na trhu, ale teoreticky ano

-jde o ideální stav, ke kterému společnost nikdy nedospěla a dospět nemůže

-základním předpokladem jsou naprosto rovné podmínky pro všechny její účastníky; jde o konkurenci mezi mnoha výrobci na trhu jednoho výrobku, jejichž produkce je zcela bezrozdílná; všichni vyrábějí naprosto shodný výrobek, který se svými fyzickými vlastnostmi nijak neliší od výrobku ostatních výrobců; jsou to trhy některých zemědělských plodin (pšenice) → produkce všech výrobců splývá a v důsledku toho se na trhu formuje jen jedna cena; spotřebitele nezajímá, který z výrobců vyrobil právě tne výrobek, který si kupuje; výrobce vystupuje na trhu anonymně a nemůže proto žádným způsobem ovlivnit poptávku po svých výrobcích; nemůže ovlivnit ani cenu své produkce; cena jeho výrobku se změní jen tehdy, když se změní i cena všech ostatních výrobků na tomto trhu

Témata, do kterých materiál patří