Sociální nerovnosti, základy ekonomického chování
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
-př. stále více pracovníků bude obdělávat farmu → po určitou dobu bude po přidání dalších pracovníků výstup (produkce) stoupat → ale po nějaké době bude přidávána práce stále méně produktivní ⇒ výstup může nakonec i klesnout
náklady příležitosti
-náklady příležitosti určitého rozhodnutí vznikají proto, že zvolit si ve světě vzácnosti jednu věc znamená vzdát se něčeho jiného
-náklady příležitosti hodnotu ušlého statku nebo služby
-např. půjdu do školy nebo si půjdu zakouřit? - buď jedno nebo druhé
funkce trhu
-trh - společenské uspořádání směny zboží; místo, kde se střetávají nabídka a poptávka a kde dochází ke směně zboží prostřednictvím koupě a prodeje
-zboží - ekonomické statky určené pro trh
-trhy:
podle množství druhů zboží a) dílčí - pouze jeden druh zboží
b) agregátní - veškeré zboží
z hlediska územního a) místní
b) národní
c) světový
3) z funkčního hlediska a) výrobků a služeb
b) práce
c) finanční
-směnu zboží na trhu zprostředkovávají peníze
-v tržním hospodářství se každý subjekt rozhoduje samostatně, ale je při tom ovládán trhem
-na trhu se prodává a kupuje a přitom se obvykle sjednává cena
-cena vzniká vzájemným působením prodávajících a kupujících
-musí pokrýt režijní náklady prodávajícího a přinést mu nějaký zisk
-spotřebitel se podle cen rozhoduje, co bude spotřebovávat
-podnikatel podle cen zdrojů vidí, jak jsou jednotlivé výrobní zdroje nákladné
-zdroje - přírodní (půda, kapitál) a lidské (práce)
-tržní mechanismus a tržní hospodářství
soukromé vlastnictví majetku
cenový systém - co a pro koho vyrábět; cena vede k vytvoření rovnováha nabídky a poptávky
konkurence
konkurence
-tržní konkurence - proces, ve kterém se střetávají různé zájmy různých subjektů trhu; každý, kdo vstupuje na trh, přichází sem s nějakým cílem; chce realizovat své ekonomické zájmy
-na trhu dochází k prolínání různých forem konkurence na straně nabídky; jaké formy se používají, v jaké podobě a v jakém rozsahu, to je závislé na podmínkách konkurence → konkurence dokonalá a nedokonalá
Dokonalá konkurence
-abstrakční ekonomická teorie, neexistuje prakticky na trhu, ale teoreticky ano
-jde o ideální stav, ke kterému společnost nikdy nedospěla a dospět nemůže
-základním předpokladem jsou naprosto rovné podmínky pro všechny její účastníky; jde o konkurenci mezi mnoha výrobci na trhu jednoho výrobku, jejichž produkce je zcela bezrozdílná; všichni vyrábějí naprosto shodný výrobek, který se svými fyzickými vlastnostmi nijak neliší od výrobku ostatních výrobců; jsou to trhy některých zemědělských plodin (pšenice) → produkce všech výrobců splývá a v důsledku toho se na trhu formuje jen jedna cena; spotřebitele nezajímá, který z výrobců vyrobil právě tne výrobek, který si kupuje; výrobce vystupuje na trhu anonymně a nemůže proto žádným způsobem ovlivnit poptávku po svých výrobcích; nemůže ovlivnit ani cenu své produkce; cena jeho výrobku se změní jen tehdy, když se změní i cena všech ostatních výrobků na tomto trhu