Hudba po 2.sv.v.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- centrum Nové hudby: Darmstadt (místo, kde probíhaly prázdninové letní kurzy Nové hudby od roku 1946)
- tři nejvýznamější skladatelé ovlivněni darmstadtskými kurzy:
Pierré Bouléz
Karlheinz Stockhausen
Luigi Nono
- v roce 1950 byl obnoven festival soudobé hudby v Donauenschingenu (původně * 1921)
- další festival soudobé hudby soudobé hudby: Varšavský podzim (založen 1956)
Hlavní stylové proudy radikální avantgardy v umění obecně
abstraktní expresionismus (např. akční malba, lyrická abstrakce apod.)
- bez předmětného zobrazení, vychází z podvědomí člověka (např. J. Pollock)
nová figurace – naturalistický reaismus, stojí proti abstraktní akční malbě)
- představitel: Francis Bacon
Pop-art (popular art) - představitel: Andy Warhol
- zobrazování předmětů denní potřeby
Op-art (optical art) – protipól pop artu, představitel: Victor Vasarely
Kinetizmus – přenesení jemné geometrické abstrakce na prostorové dynamické útvary, práce se světle a barvou
Letrismus – mezní umění překračující výtvarnou oblast, využívá slova, písmena a číslice k tvorbě obrazů
Happening – fúze divadla a výtvarných umění
Metody montáže, mixáže a koláže (nejen ve výtvarném umění, ale i v hudbě
montáž = horizontální slučování hudebních prvků
mixáž = vertikální slučování hudebních prvků
koláž = propojování různých stylů hudby
1. proud Nové hudby - Postwebernismus:
- dědictví 2. vídeňské školy
- obnovitel zájmu o dodekafonní systém: René Leibowitz (1913–1972)
- v roce 1948 vystoupil v Darmstadtu s přednáškou o Schoenbergově tvůrčí metodě
- Schoenberg již neměl takový vliv, větší byl obdiv k Webernovi a jeho serialismu a punktualismu, viz jeho první skladby punktuálního charakteru:
5 kusů pro orchestr (1910): ‚
https://www.youtube.com/watch?v=reqqQ-kBJQ0&ab_channel=BartjeBartmans
Satz pro myčcové trio (1925): https://www.youtube.com/watch?v=J2NuIU_rono&ab_channel=GeorgeN.Gianopoulos
Serialismus: místo všech 12 tónů je využita kratší série 5–8 tónů
- kompoziční technika založena na uspořádání výšek, délek, tónů, stupňů dynamiky, barev, způsobů hry, rytmické struktury apod.
- někdy je používán termín multiserialismus (zdůrazňuje se zde aplikace seriální organizace pro více hudebních parametrů současně)
- vymezení vůči serialismu není jednoznačné a často bývá zaměňováno
- totální organizace skladby = situace kdy je skladba organizována ve všech svých parametrech
- vedle tradiční práce s řadou (základní tvar, inverze, rak, inverze raka) se zde všude užívají různé matematické operace: např. permutace, rotace, kontrace, interpolace, selekce
- představitelé postwebernismu:
Pierré Bouléz: Struktury pro dva klavíry, tónový materiál je roztroušen do zvukově izolovaných skupin (punktualistický charakter): https://www.youtube.com/watch?v=EmErwN02fX0&ab_channel=hu