Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Hudba po 2.sv.v.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (35.25 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- centrum Nové hudby: Darmstadt (místo, kde probíhaly prázdninové letní kurzy Nové hudby od roku 1946)

- tři nejvýznamější skladatelé ovlivněni darmstadtskými kurzy:

  • Pierré Bouléz

  • Karlheinz Stockhausen

  • Luigi Nono

- v roce 1950 byl obnoven festival soudobé hudby v Donauenschingenu (původně * 1921)

- další festival soudobé hudby soudobé hudby: Varšavský podzim (založen 1956)

Hlavní stylové proudy radikální avantgardy v umění obecně

  • abstraktní expresionismus (např. akční malba, lyrická abstrakce apod.)

- bez předmětného zobrazení, vychází z podvědomí člověka (např. J. Pollock)

  • nová figurace – naturalistický reaismus, stojí proti abstraktní akční malbě)

- představitel: Francis Bacon

  • Pop-art (popular art) - představitel: Andy Warhol

- zobrazování předmětů denní potřeby

  • Op-art (optical art) – protipól pop artu, představitel: Victor Vasarely

  • Kinetizmus – přenesení jemné geometrické abstrakce na prostorové dynamické útvary, práce se světle a barvou

  • Letrismus – mezní umění překračující výtvarnou oblast, využívá slova, písmena a číslice k tvorbě obrazů

  • Happening – fúze divadla a výtvarných umění

Metody montáže, mixáže a koláže (nejen ve výtvarném umění, ale i v hudbě
montáž = horizontální slučování hudebních prvků
mixáž = vertikální slučování hudebních prvků
koláž = propojování různých stylů hudby

1. proud Nové hudby - Postwebernismus:

- dědictví 2. vídeňské školy

- obnovitel zájmu o dodekafonní systém: René Leibowitz (1913–1972)
- v roce 1948 vystoupil v Darmstadtu s přednáškou o Schoenbergově tvůrčí metodě

- Schoenberg již neměl takový vliv, větší byl obdiv k Webernovi a jeho serialismu a punktualismu, viz jeho první skladby punktuálního charakteru:
5 kusů pro orchestr (1910): ‚
https://www.youtube.com/watch?v=reqqQ-kBJQ0&ab_channel=BartjeBartmans

Satz pro myčcové trio (1925): https://www.youtube.com/watch?v=J2NuIU_rono&ab_channel=GeorgeN.Gianopoulos

Serialismus: místo všech 12 tónů je využita kratší série 5–8 tónů

- kompoziční technika založena na uspořádání výšek, délek, tónů, stupňů dynamiky, barev, způsobů hry, rytmické struktury apod.

- někdy je používán termín multiserialismus (zdůrazňuje se zde aplikace seriální organizace pro více hudebních parametrů současně)

- vymezení vůči serialismu není jednoznačné a často bývá zaměňováno

- totální organizace skladby = situace kdy je skladba organizována ve všech svých parametrech

- vedle tradiční práce s řadou (základní tvar, inverze, rak, inverze raka) se zde všude užívají různé matematické operace: např. permutace, rotace, kontrace, interpolace, selekce

- představitelé postwebernismu:

  • Pierré Bouléz: Struktury pro dva klavíry, tónový materiál je roztroušen do zvukově izolovaných skupin (punktualistický charakter): https://www.youtube.com/watch?v=EmErwN02fX0&ab_channel=hu

Témata, do kterých materiál patří