12. Standardy kvality a inspekce poskytování sociálních služeb
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
12. STANDARTY KVALITY A INSPEKCE POSKYTOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB
Standardy kvality sos.
vytvořeny na základě zahraničních zkušeností (Andrea Taylor, Chris Payne) + odborná veřejnost na přelomu 2. tisíciletí (2002)
vznik doprovázela široká a dlouhodobá diskuze, zapojeni poskytovatelé i uživatelé sos.
povinné od roku 2007
Znění kritérií Standardů je obsahem přílohy č. 2 vyhlášky MPSV č. 505/2006 Sb., prováděcího předpisu k zákonu č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění.
Je to soubor kritérií, jejichž prostřednictvím je definována úroveň kvality poskytování sos v oblasti personálního a provozního zabezpečení sos a v oblasti vztahů mezi poskytovatelem a uživatelem či veřejností
stanovená kritéria jsou měřitelná (jsou hmatatelná) a ověřitelná (papírově), zaměřena jak na výsledek, tak na proces
výchozím principem při tvorbě = sos směřovat k podpoře setrvání člověka v přirozeném prostředí a k rozvoji jeho soc. vazeb
Tři části:
Procedurální
Ekonomické (personální)
Provozní
Procedurální
= zaměřené na uživatele služby, nejdelší část standardů
jak má poskytovatel služby vypadat, jak si může stěžovat, jak budou chráněna jeho práva, kdo uzavírá smlouvu, kde najde informace, na co si dát pozor při jednání se zájemcem
Ekonomické (Personální)
= týkající se managementu (řízení služby)
personální zajištění služeb, profesní rozvoj pracovníků
Provozní
= definují podmínky pro poskytování sos
soustřeďují se na prostory, na jejich rozvoj kvality a dostupnost
Inspekce sociálních služeb
probíhá podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách
rozpracována ve vyhlášce 505/2006 Sb. A v metoodice MPSV a úřadu práce
Úřad práce – registr v elektronické podobě
inspekci provádí krajská pobočka úřadu práce
Krajský úřad registruje a vede listiné dokumenty
vždy probíhá v místě poskytování sos
kvalita se ověřuje pomocí standardů kvality sos, které se hodnotí bodovým systémem
krajská pobočka ÚP je oprávněna ukládat opatření k odstranění nedostatků poskytovateli, poskytovatel je povinen splnit uložená opatření a podat písemnou zprávu, někdy lze provést následnou inspekci
Kontrola kvality:
plnění povinností poskytovatelů sos
kvalita poskytovaných sos
Inspekční tým:
nejméně tři členové u pobytových sos a u ostatních nejméně dva členové
alespoň jeden člen musí být zaměstnancem krajské pobočky ÚP
další může být zaměstnancem kraje (ne u organizací zřizovaných krajem)
další může být specializovaný odborník
Typy:
Základní inspekce
vytvoří se plán inspekce, předem písemně ohlášena, inspekce 1-3 dny, v zúženém rozsahu
Hloubková inspekce
– v plném rozsahu předmětu kontroly, probíhá v případě, že v rámci základní inspekce byly zjištěny velké nedostatky či velké množství, průběh podobný základní inspekci