Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




12. Standardy kvality a inspekce poskytování sociálních služeb

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (9.42 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

12. STANDARTY KVALITY A INSPEKCE POSKYTOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB

Standardy kvality sos.

  • vytvořeny na základě zahraničních zkušeností (Andrea Taylor, Chris Payne) + odborná veřejnost na přelomu 2. tisíciletí (2002)

  • vznik doprovázela široká a dlouhodobá diskuze, zapojeni poskytovatelé i uživatelé sos.

  • povinné od roku 2007

  • Znění kritérií Standardů je obsahem přílohy č. 2 vyhlášky MPSV č. 505/2006 Sb., prováděcího předpisu k zákonu č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění.

  • Je to soubor kritérií, jejichž prostřednictvím je definována úroveň kvality poskytování sos v oblasti personálního a provozního zabezpečení sos a v oblasti vztahů mezi poskytovatelem a uživatelem či veřejností

  • stanovená kritéria jsou měřitelná (jsou hmatatelná) a ověřitelná (papírově), zaměřena jak na výsledek, tak na proces

  • výchozím principem při tvorbě = sos směřovat k podpoře setrvání člověka v přirozeném prostředí a k rozvoji jeho soc. vazeb

Tři části:

  1. Procedurální

  2. Ekonomické (personální)

  3. Provozní

Procedurální

= zaměřené na uživatele služby, nejdelší část standardů

  • jak má poskytovatel služby vypadat, jak si může stěžovat, jak budou chráněna jeho práva, kdo uzavírá smlouvu, kde najde informace, na co si dát pozor při jednání se zájemcem

Ekonomické (Personální)

= týkající se managementu (řízení služby)

  • personální zajištění služeb, profesní rozvoj pracovníků

Provozní

= definují podmínky pro poskytování sos

  • soustřeďují se na prostory, na jejich rozvoj kvality a dostupnost

Inspekce sociálních služeb

  • probíhá podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách

  • rozpracována ve vyhlášce 505/2006 Sb. A v metoodice MPSV a úřadu práce

  • Úřad práce – registr v elektronické podobě

  • inspekci provádí krajská pobočka úřadu práce

  • Krajský úřad registruje a vede listiné dokumenty

  • vždy probíhá v místě poskytování sos

  • kvalita se ověřuje pomocí standardů kvality sos, které se hodnotí bodovým systémem

  • krajská pobočka ÚP je oprávněna ukládat opatření k odstranění nedostatků poskytovateli, poskytovatel je povinen splnit uložená opatření a podat písemnou zprávu, někdy lze provést následnou inspekci

Kontrola kvality:

  • plnění povinností poskytovatelů sos

  • kvalita poskytovaných sos

Inspekční tým:

  • nejméně tři členové u pobytových sos a u ostatních nejméně dva členové

  • alespoň jeden člen musí být zaměstnancem krajské pobočky ÚP

  • další může být zaměstnancem kraje (ne u organizací zřizovaných krajem)

  • další může být specializovaný odborník

Typy:

  1. Základní inspekce

    • vytvoří se plán inspekce, předem písemně ohlášena, inspekce 1-3 dny, v zúženém rozsahu

  1. Hloubková inspekce

– v plném rozsahu předmětu kontroly, probíhá v případě, že v rámci základní inspekce byly zjištěny velké nedostatky či velké množství, průběh podobný základní inspekci

Témata, do kterých materiál patří