12. Standardy kvality a inspekce poskytování sociálních služeb
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Následná inspekce
– kontrola splnění uložených opatření v rámci základní nebo hloubkové inspekci, 1-2 dny
- plánované inspekce – písmeně ohlášeny, v případě stížností mohou být neohlášené
Rámcový časový harmonogram průběhu:
Přípravná fáze
– provozovatel dá doklady (standardy, smlouvy, letáky, …) 2-3 týdny před místním štřením, telefonicky projednán průběh inspekce
Průběh inspekce
• 1. den – setkání s vedoucími pracovníky, seznámení s předmětem inspekce, dojednání časového harmonogramu, předání jmenného seznamu pracovníků a uživatelů a dojednání rozhovorů, prohlídka zařízení, studium osobních spisů uživatelů, realizace rozhovorů s uživateli, rozhovor s pracovníky přímé péče, diskuze s vedoucími pracovníky nad zaslanými dokumenty, zpracování zjištěných informací (mimo místo poskytování sos)
• 2. den – pokračování v rozhovorech, studium dokumentace uživatelů, zpracování zjištěných informací
• 3.den – doplňující rozhovory s pracovníky, zpracování inspekční zprávy, seznámení pracovníků s ní, předání inspekční zprávy, zpětnovazební dotazník
PROCEDURÁLNÍ
Standard č. 1: Cíle a způsoby poskytování sociální služby
Zde má každá poskytovaná služba stanoveno své poslání, kterým se řídí, cílovou skupinu osob, pro které je služba určena a zásady (principy), které jsou pro danou službu závazné a důležité. Tento standard je zásadní, poskytovaná služba se zavazuje k naplňování tohoto závazku, který je veřejný (veřejnost je sním seznamována např. formou letáků, na webových stránkách, apod.).
Standard č. 2: Ochrana práv osob
Poskytovaná služba má povinnost mít písemně zpracovaná pravidla pro případné porušování práv, ke kterým může dojít při poskytování služby, nebo na střety zájmů mezi uživateli či mezi uživatelem a pracovníkem. Dále je v tomto standardu písemně zpracován i postup při přijímání darů.
Standard č. 3: Jednání se zájemcem o službu
Zde je popsán průběh jednání s osobou, která má zájem o poskytování dané služby, při kterém se projednává cíl zájemce, hledá se společně zakázka, kterou by daná služby mohla plnit. Tato část je důležitá v tom, že se zde rozhoduje na základě stanovených kritérií, zda zájemce, spadá do okruhu osob (cílová skupina), kterým se poskytovatel zavázal poskytovat službu (ve standardu č. 1 – ve veřejném závazku).
Standard č. 4: Smlouva o poskytování sociální služby
V této části má sociální služba písemně sepsán postup, podle kterého pracovníci jednají při uzavírání smlouvy (seznámení se smlouvou, přílohami smlouvy). Uzavřením smlouvy se ze zájemce o službu stává uživatel služby.
Standard č. 5: Individuální plánování a průběh sociální služby
Pracovníci sociální služby s každým uživatelem plánují průběh služby a vyhotovují o něm záznam, tzv. Individuální plán. Individuální plán vychází z potřeb a cílů, kterých chce uživatel pomocí využívané služby dosáhnout. Každý uživatel má k dispozici určeného, tzv. klíčového pracovníka, se kterým může probírat změny svých potřeb a přání.