17 - Komplexní péče o sluchově postižené
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
2
17.
Komplexní péče o sluchově postižené
2) vizuálně-motorické komunikační systémy – znakový jazyk− přirozený a plnohodnotný komunikační systém
− tvoří ho vizuálně-pohybové prostř. – tj. tvary rukou, jejich postavení a pohyby, mimika, pozice hlavy a horní č. trupu
− vzniká spontánně v komunitách neslyšících
− složky českého znakového jazyka:
• verbálně-nevokální – jednotlivé znaky: pohyby a pozice rukou, pohyby obličeje a těla
• neverbálně-nevokální – gesta, mimika
• neverbálně-vokální – mluvené a orální komponenty doprovázející znakování
− parametry znaků:
• místo artikulace (kde se znak provádí)
• tvar ruky/rukou
• vztah ruky/rukou k tělu (orientace dlaně, orientace prstů)
• vzájemná poloha rukou
• pohyb ruky/rukou
− druhy znaků:
• ukazovací
• napodobovací
• symbolické
• specifické
Patologie vývoje řeči
1) Prelingválně neslyšící − málo srozumitelný projev
− omezený rozvoj jazykového systému
− omezené rozumění čtenému textu
− částečně dovedou odezírat− komunikace znakovým jazykem
− mluvený jazyk – druhotný a cizí jazyk!
2) Ohluchnutí v časném věku dítěte− ztráta sluchu až po 2. roce života – výhoda pro stav řečové komunikace a jeho následný vývoj
− vývoj orální řeči je individuální
3) ohluchnutí v pozdějším věku− jazykový systém zůstává zachován
− jen výjimečně komunikace ve znakovém jazyce, upředňostňování odezírání
− mluva deformována (záleží na době vzniku SP)
4) Nedoslýchaví− kompenzace sluchové ztráty sluchadlem
− problém: pozdní diagnostika nedoslýchavých dět – nutné překonávat důsledky opoždění vývoje řečové komunikace
− časté odchylky v artikulaci sykavek, záměny zvukově blízkých hlásek
− u dětí: nutná logopedická péče – rozvoj slovní zásoby, dramatizace projevu
Rozvoj řečových schopností− vytvořit přirozený mluvní vzor
− od nejútlejšího věku