Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




17 - Komplexní péče o sluchově postižené

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (77.93 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

pak sluchově postižených dět a jejich rodičů

− uplatňování poznatků z jiných zemí v péči o osoby se sluchovým postižením
− setkávání a sdílení zkušeností rodičů s dětmi se sluchovým postižením

3) Pedagogická RHB− co nejvyšší stupeň vzdělání, dosažení kvalifikace
− speciální školy
− SPC pro sluchově postižené

• např. HK Štefánikova

4) Pracovní RHB− Pracovní uplatnění OSP
− rekvalifikace
− Tichý svět

• pracovní uplatnění OSP
• Tichá kavárna

Komunikační systémy

2 základní komunikační systémy1) auditivně-orální – mluvený jazyk majoritní slyšící spol.
2) vizuálně-motorický – znakový jazyk a prstová abeceda
1) auditivně-orální komunikační systémy− Mluvená řeč – jiná než u slyšících (neslyší svůj hlas, nebo méně než slyšící), může být nesrozumitelná− Dýchání – u dět se sluchovým post. je změněno především z kvalitativního hlediska, námaha při artikulaci 

způsobuje časté přerušování výdechu a nádechu → neplynulost řeči z důvodu špatné koordinace výdechu a nádechu

− změny fonace – závislé na stupni a typu sluchové vady a na době jejího vzniku

• narušení tvorby hlasu z důvodu sluch. post. nazýváme audiogenní dysfonií• hlavní projevy:

1. kolísání tónové výšky hlasu
2. kolísání síly hlasu
3. monotónnost hlasového projevu
4. změna barvy hlasu
5. časté hlasové vady

• hlas neslyšícího dítěte zní nepřirozeně, drsně, tlačeně, křiklavě, pisklavě nebo nepřiměřeně hluboce
• hlas nedoslýchavých bývá slabý a chybí mu přirozená rezonance

− Artikulace – nevyvíjí se spontánně → závisí na dlouhodobé odborné péči logopedů
− Odezírání – tuto schopnost nemají všichni neslyšící 

• vnější podm.: nepřerušovaný oční kontakt, osvětlení, vzdálenost mluvící osoby, tempo a rytmus řeči, výslovnost
• vnitřní podm.: PSY stav, zdrav. stav, únava, emoční a motivační stránka, míra uspokojení potřeb

Témata, do kterých materiál patří