17 - Komplexní péče o sluchově postižené
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
pak sluchově postižených dět a jejich rodičů
− uplatňování poznatků z jiných zemí v péči o osoby se sluchovým postižením
− setkávání a sdílení zkušeností rodičů s dětmi se sluchovým postižením
3) Pedagogická RHB− co nejvyšší stupeň vzdělání, dosažení kvalifikace
− speciální školy
− SPC pro sluchově postižené
• např. HK Štefánikova
4) Pracovní RHB− Pracovní uplatnění OSP
− rekvalifikace
− Tichý svět
• pracovní uplatnění OSP
• Tichá kavárna
Komunikační systémy
2 základní komunikační systémy1) auditivně-orální – mluvený jazyk majoritní slyšící spol.
2) vizuálně-motorický – znakový jazyk a prstová abeceda
1) auditivně-orální komunikační systémy− Mluvená řeč – jiná než u slyšících (neslyší svůj hlas, nebo méně než slyšící), může být nesrozumitelná− Dýchání – u dět se sluchovým post. je změněno především z kvalitativního hlediska, námaha při artikulaci
způsobuje časté přerušování výdechu a nádechu → neplynulost řeči z důvodu špatné koordinace výdechu a nádechu
− změny fonace – závislé na stupni a typu sluchové vady a na době jejího vzniku
• narušení tvorby hlasu z důvodu sluch. post. nazýváme audiogenní dysfonií• hlavní projevy:
1. kolísání tónové výšky hlasu
2. kolísání síly hlasu
3. monotónnost hlasového projevu
4. změna barvy hlasu
5. časté hlasové vady
• hlas neslyšícího dítěte zní nepřirozeně, drsně, tlačeně, křiklavě, pisklavě nebo nepřiměřeně hluboce
• hlas nedoslýchavých bývá slabý a chybí mu přirozená rezonance
− Artikulace – nevyvíjí se spontánně → závisí na dlouhodobé odborné péči logopedů
− Odezírání – tuto schopnost nemají všichni neslyšící
• vnější podm.: nepřerušovaný oční kontakt, osvětlení, vzdálenost mluvící osoby, tempo a rytmus řeči, výslovnost
• vnitřní podm.: PSY stav, zdrav. stav, únava, emoční a motivační stránka, míra uspokojení potřeb