9 - Specifické poruchy učení, syndrom ADHD a bludný kruh neúspěchu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• Čtecí okénko
▪ okénko pro 1 slabiku/slovo/řádek, … - soustředění pozornosti – čtení se zdá snažší
▪ cílem:
◦ odstranění dvojitého čtení (dítě si předčítá dopředu)
◦ cvičení správných očních pohybů (L a P)
◦ plynulost pohybu → plynulost čtení
• záložky, pravítka, papírky• názornost – gumové tkanice s písmeny na 2 koncích – spojujeme k sobě
• bzučák k nácviku rytmu, krátkých a dlouhých tónů
1
9.
Specifické poruchy učení, bludný kruh neúspěchu a syndrom ADHD
− další nápravné metody:
• cvičení analýze a syntéze
• přerušované čtení
• čtení v duetu
• orientace v textu
• čtení víceslabičných slov
• hry se slovy
• záměna písmen
2) Dysgrafie− písemný projev
• nečitelný, neuspořádaný
• nepamatují si tvary, písmena, zaměňování tvarů podobných
• píší pomalu, s námahou
3) Dysortografie− pravopis
• potíže v narušené schopnosti rozlišování tvrdých a měkkých slabik, …
• znalost pravidel teoretická, nefunguje přenos
4) Dyspraxie− motorická neobratonost
− poruchy koordinace pohybů a rovnováhy
• děti nešikovné ve všech oblastech
5) Dyskalkulie− operace s čísly, matematické představy, pravolevá a prostorová orientace
− typy dyskalkulie:
• problémy se slovním označením množství
• problémy s manipulací se symboly + a -
• problémy se čtením matematických symbolů
6) Dysmuzie− snížená schopnost vnímání a reprodukování hudby− problémy v rozlišování tónů, nepamatování si melodií, neschopnost reprodukovat rytmus, …
7) Dyspinxie− porucha kreslení
• nízká úroveň kresby
• potíže s kombinováním barev
Rizika SPU pro žáka− neúspěch → bludný kruh
Důsledky v dospělosti− nejsou už tak výrazné
• individuální
• způsob kompenzace
• předpoklady:
▪ PSY stabilita
▪ celková odolnost vůči zátěži
▪ dobré sociální kompetence