Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




11. Materiálové zásoby - zvláštnosti účtování, způsob B, evidence zásob, drobný majetek

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Vlastní náklady – používají se pro zásoby vytvořené vlastní činností. Jedná se o přímé náklady spojené s výrobou nebo jinou činností, případně i část nepřímých nákladů, které se k činnosti vztahují (náklady na osvětlení).

Účtování zásob a charakteristika způsobu B

Rozlišujeme dva způsoby účtování zásob – způsob A a způsob B. Účetní jednotka se sama rozhodne, podle jakého způsobu bude účtovat. V určitých případech může použít i oba, avšak musí brát v úvahu, že při účtování podle míst uskladnění (odpovědných osob) může být uplatněn pouze jeden ze způsobů.

Způsob B

Použití tohoto způsobu je podmíněno důsledným vedením skladové evidence.

V průběhu roku se účtuje pořízení a výdaje zásob rovnou do spotřeby (nákladů) a na konci účetního období se provede inventura.

Zjištěný zůstatek se poté zaúčtuje na účty zásob (112).

Údaje o stavu zásob v průběhu roku u tohoto způsobu účtování nezískáme.

Na konci roku při uzavírání účetních knih se počáteční stav zásob k 1. 1. zaúčtuje do spotřeby (nákladů) a konečný stav dle inventarizace k 31. 12. je zaúčtován jako nový zůstatek zásob, a to souvztažně s účty 501.

Účtování materiálu při pořízení

  1. Pořízení materiálu Fad bez zálohy 501+343/321

  2. Záloha na materiál – FaDz evidence

  3. Úhrada zálohy bankou 151/221

  4. Přijatý daňový doklad na zálohu 151001+343/151

  5. Konečný daňový doklad-materiál dodán + zúčtování zálohy 501+343/321

Zúčtování zálohy (-151001)(-343)/(-321)

  1. Prodej nepotřebného materiálu 311/642+343

Inventarizace materiálu, uzavření účetního období a účtování v novém období

Při účtování způsobem B evidujeme celý rok materiál pouze ve skladové evidenci.

Na konci roku je třeba provést řádnou inventarizaci materiálu a proúčtovat do skladu případná manka či přebytky.

Poté zúčtujeme konečný stav skladu dle Inventurního soupisu s oceněním.

Před zaúčtováním je třeba provést přecenění vážené nákupní ceny všech zásob – tvoří počítač, sestava slouží jako podklad k zaúčtování.

VÚD k 31.12.

Manko do normy 501/112

Manko nad normu 549/112

Přebytek 112/648

Předpis manka 335/648

Zrušení PS 501/112

Nový stav skladu dle inventurního soupisu 112/501

Drobný majetek

Jeho charakteristikou je, že se jedná o movité věci s dobou použitelnosti do 1 roku a účtuje se při pořízení rovnou na účet 501 – zde je vhodná analytická evidence – kalkulačky, drobné kancelářské vybavení, drobné pracovní pomůcky apod.- JEDNÁ SE PROSTĚ O REŽIJNÍ, PROVOZNÍ MATERIÁL – CENA NENÍ LIMITOVÁNA.

Stejně se přistupuje k účtování drobného hmotného majetku:

Doba použitelnosti delší jak 1 rok

Pořizovací cena do 80 000,-

Účtujeme rovnou na účet 501, zde je evidence nutná! – počítač, notebooky, kolo, motorka, pracovní stoly, židle apod.

Témata, do kterých materiál patří