základy účetnictví
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
AKTIVA= majetek podniku
PASIVA= zdroje financování
Sestavuje se v určitém ocenění k určitému okamžiku
Informuje nejen o stavu a složení majetku podniku a zároveň i o tom, z jakých zdrojů byl majetek pořízen
Pojmy:
Rozvahový den – den, kdy děláme rozvahu
Rozvahová položka – každá jednotlivá položka A nebo P
Rozvahový stav – peněžní částka u každé položky
Druhy rozvahy:
Zahajovací – sestavuje se při založení podniku
Počáteční – na začátku každého účetního období
Konečná – na konci každého účetního období
Funkce rozvahy:
Uspořádat přehledně – v peněžních částkách vyjádření majetku a jeho zdroje financování
Základ pro hodnocení finanční situace podniku
Porovnávat vývoj hospodaření v letech
Zjištění hospodářského výsledku (zisk / ztráta)
Sestavení rozvahy:
vždy se musí aktiva = pasiva
jedna z metod je „T forma“
ZMĚNY ROZVAHOVÝCH POLOŽEK
Rozvaha vyjadřuje stav aktiv a pasiv k určitému dni
Při podnikání dochází k činnostem – nákup, prodej, výroba,... -> hospodářské operace
-> !!mění se aktiva a pasiva!!
Každá hospodářská operace (např. nákup za hotové, prodej na fakturu,...) = ÚČE případ
Po každém ÚČE případu se vlastně mění rozvaha to znamená, že po každém případu máme novou rozvahu
aktiva = pasiva!!
Každá změna se týká zároveň 2 položek
DRUHY ZMĚN
Změna A+ A-
Změna A+ P+
Změna A- P-
Změna P+ P-
ROZPIS ROZVAHY DO ÚČTŮ
V rozvaze se vykazoval stav majetku a zdroje financování
(sestavovat rozvaha po každém ÚČE případu je nemožné, proto se zřizují účty)
Účty, které vznikají rozpisem rozvahy zřizujeme na počátku ÚČE období a nazývají se účty rozvahové a to – aktivní a pasivní
Na každém rozvahovém účtu zachytíme stav aktiv a pasiv převzatý z rozvahy = počáteční stav (zůstatek)
U aktivních účtů se píší na levou stranu = MÁ DÁTI
U pasivních účtů se píší na pravou stranu = DAL
Kromě počátečních zůstatků na účtech zachycujeme změny způsobené ÚČE případy během ÚČE období (např. nákup, úhrada, výplata mzdy,...)
Na konci ÚČE období zjišťujeme konečné zůstatky z počátečních zůstatků a pohybech na účtech
Počáteční stav + přírůstky + úbytky = zůstatek
Postup při účtování stavu a pohybu aktiv a pasiv můžeme znázornit:
Rozvaha na konci předcházejícího období -> běžné ÚČE zápisy -> rozvaha na konci běžného ÚČE období