VEZMU SEKERU - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 1 z 3 / Vezmu sekeru
Co potřebuji ke studiu/přípravě:
studijní příručky z jednotlivých ročníků (Český jazyk a komunikace, Literatura, Kapitoly z literární teorie), poznámky z výuky (sešit),
vypracovanou interpretaci, popř. internet
Jakou má zkouška koncepci:
na „potítko“ k přípravě (20 minut) dostanete pracovní list s výňatkem z vybraného díla a s výňatkem z neuměleckého textu ústní zkouška (15 minut) má dvě části: první část se týká uměleckého textu, literární historie, teorie a kritiky; druhá část je zaměřena na
neumělecký text (charakteristika textu podle jazykových rovin: komunikace a sloh, skladba, tvarosloví, slovní zásoba, pravopis…; jde o
práci s textem, tak jak jste na ni zvyklí z hodin češtiny)
MODELOVÝ VÝŇATEK (U maturitní zkoušky se může objevit výňatek z kterékoli části díla. Je proto nutné mít dílo přečtené a orientovat se v něm!)
Gejza porovnával Pavla s ostatními kluky. Přišli z práce a hned skočili do postele na dvě tři hodiny. Po probuzení hráli s Havlem
karty nebo se dívali na televizi a kouřili jednu cigaretu za druhou. Pavel s kouřením přestal, řekl, že ho uprosila Ivonka. A Gejza zase
žárlil, na Ivončin strach o Pavlovy zakouřené plíce a na Pavlovu vůli pro Ivončinu radost. Litoval, že o jeho plíce neprojevuje zájem
nikdo, a přestal kouřit také. Napřed tajně, aby nepoznali, že napodobuje Pavla. Za čtrnáct dnů se k nekuřáctví už hrdě hlásil.
Gejza vynikal před Pavlem hrou na housle a na kytaru. Havel přinesl nástroje ze závodního klubu. Gejza byl ve svém živlu a po
mnoha měsících měl chuť zpívat a hrát. Zpíval pro kluky, ale nejvíc mu záleželo na Pavlově uznání.
Vezmu si sekeru, vezmu si sekeru,
všechny lidi zabiju.
Proč by sem já domů chodil,
když nikoho nemám?
Proč by sem já domů chodil,
když mě nechtějí?
ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA A PŘÍKLADOVÉ ÚLOHY (Symbol otazníku (?) naznačuje, že daný pojem je nutné umět vysvětlit, jelikož může být předmětem doplňující otázky.)
Zařadit dílo do literárních druhů a žánru, doložit zařazení podle výňatku: Podle uměleckého zobrazení skutečnosti se jedná o epiku (?), podle formy textu o prózu (?). Žánrově je dílo společenským
románem s psychologickými motivy (?).
Stručně nastínit obsah díla (a zařadit výňatek do kontextu celého díla): Středoškolák Pavel Richter je inteligentní syn bohatých rodičů, kteří jsou však pracovně vytížení, a proto syna hýčkají hmotným
blahobytem a nevěnují mu příliš pozornosti. Pavel má velké úspěchy u dívek, miluje krásnou Ivonku, kterou dobývá, zatímco vede
nezávazný sexuální vztah s ne příliš atraktivní Zdenou. Pavel často popíjí, přemítá o životě, v podstatě se nudí. Jednou náhodně
vytočí telefonní číslo a začne pravidelně konverzovat se zcela neznámou ženou. Ona mu buď radí, nebo jej kárá. Sebevědomý
Pavel je potrestán za autohavárii způsobenou v opilosti – je umístěn do výchovného ústavu („polepšovny“), během pobytu
manuálně pracuje, seznamuje s Gejzou Horvátem a Jirkou Koblížkem. Po propuštění se vnitřně srovnaný setkává s Ivonkou.
Gejza Horvát je nadaný cikán z Ústí nad Labem, jehož vzdorná písnička Vezmu sekeru je ústředním motivem celé knihy. Gejzovy
výsledky ve škole nejsou nejhorší, musí se ale potýkat se zoufalou situací doma: otec je marnotratný opilec, který rodinu ždímá,
sourozenci nejsou vychováváni tak, aby měli zajištěnu lepší budoucnost. Gejza se popere o dívku Renu, to je příčinou vyloučení z
učiliště a umístění do výchovného zařízení, kde se potká s Pavlem Richterem. Gejza pracuje, vydělává dost peněz a šetří si na
živobytí. Po propuštění se vrací domů, zjišťuje, že jeho mladší bratr Tibor je za kriminální činnost umístěný ve výchovném ústavu
pro děti a mládež v Boleticích nad Labem. Snaží se rodinu stabilizovat.
Do třetice Jirka Koblížek, nešťastník odložený v šesti letech do dětského domova. Jeho otec tyranizoval všechny členy rodiny,
surově mlátil děti i matku. Jirka byl velmi horkokrevný a pomstychtivý, plánoval si lepší budoucnost, chtěl získat dívku, se kterou by