Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VEZMU SEKERU - koncept maturitního okruhu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (398.57 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY 

Stránka 1 z / Vezmu sekeru        

 
Co potřebuji ke studiu/přípravě:  

  studijní  příručky  z jednotlivých  ročníků  (Český  jazyk  a  komunikace,  Literatura,  Kapitoly  z literární  teorie),  poznámky  z výuky  (sešit), 

vypracovanou interpretaci, popř. internet 

Jakou má zkouška koncepci: 

  na „potítko“ k přípravě (20 minut) dostanete pracovní list s výňatkem z vybraného díla a s výňatkem z neuměleckého textu                     ústní zkouška (15 minut) má dvě části: první část se týká uměleckého textu, literární historie, teorie a kritiky; druhá část je zaměřena na 

neumělecký text (charakteristika textu podle jazykových rovin: komunikace a sloh, skladba, tvarosloví, slovní zásoba, pravopis…; jde o 
práci s textem, tak jak jste na ni zvyklí z hodin češtiny) 

 
MODELOVÝ VÝŇATEK (U maturitní zkoušky se může objevit výňatek z kterékoli části díla. Je proto nutné mít dílo přečtené a orientovat se v něm!) 
 
Gejza  porovnával  Pavla  s ostatními  kluky.  Přišli  z práce  a  hned  skočili  do  postele  na  dvě  tři  hodiny.  Po  probuzení  hráli  s Havlem 
karty nebo se dívali na televizi a kouřili jednu cigaretu za druhou. Pavel s kouřením přestal, řekl, že ho uprosila Ivonka. A Gejza zase 
žárlil, na Ivončin strach o Pavlovy zakouřené plíce a na Pavlovu vůli pro Ivončinu radost. Litoval, že o jeho plíce neprojevuje zájem 
nikdo, a přestal kouřit také. Napřed tajně, aby nepoznali, že napodobuje Pavla. Za čtrnáct dnů se k nekuřáctví už hrdě hlásil.  
Gejza  vynikal  před  Pavlem  hrou  na  housle  a  na  kytaru.  Havel  přinesl  nástroje  ze  závodního  klubu.  Gejza  byl  ve  svém  živlu  a  po 
mnoha měsících měl chuť zpívat a hrát. Zpíval pro kluky, ale nejvíc mu záleželo na Pavlově uznání.          
 
Vezmu si sekeru, vezmu si sekeru, 
všechny lidi zabiju.  
Proč by sem já domů chodil, 
když nikoho nemám? 
Proč by sem já domů chodil, 
když mě nechtějí?  
 
ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA A PŘÍKLADOVÉ ÚLOHY  (Symbol otazníku (?) naznačuje, že daný pojem je nutné umět vysvětlit, jelikož může být předmětem doplňující otázky.)    
Zařadit dílo do literárních druhů a žánru, doložit zařazení podle výňatku: Podle  uměleckého  zobrazení  skutečnosti  se  jedná  o  epiku  (?),  podle  formy  textu  o  prózu  (?).  Žánrově  je  dílo  společenským 
románem s psychologickými motivy (?).    
 
Stručně nastínit obsah díla (a zařadit výňatek do kontextu celého díla): Středoškolák  Pavel  Richter  je  inteligentní  syn  bohatých  rodičů,  kteří  jsou  však  pracovně  vytížení,  a  proto  syna  hýčkají  hmotným 
blahobytem a nevěnují mu příliš pozornosti. Pavel má velké úspěchy u dívek, miluje krásnou Ivonku, kterou dobývá, zatímco vede 
nezávazný sexuální vztah s ne příliš atraktivní Zdenou. Pavel často popíjí,  přemítá o životě, v podstatě se nudí. Jednou náhodně 
vytočí  telefonní  číslo  a  začne  pravidelně  konverzovat  se  zcela  neznámou  ženou.  Ona  mu  buď  radí,  nebo  jej  kárá.    Sebevědomý 
Pavel  je  potrestán  za  autohavárii  způsobenou  v  opilosti  –  je  umístěn  do  výchovného  ústavu  („polepšovny“),  během  pobytu 
manuálně pracuje, seznamuje s Gejzou Horvátem a Jirkou Koblížkem. Po propuštění se vnitřně srovnaný setkává s Ivonkou.  
Gejza Horvát je nadaný cikán z Ústí nad Labem, jehož vzdorná písnička  Vezmu sekeru je ústředním motivem celé knihy. Gejzovy 
výsledky ve škole nejsou nejhorší, musí se ale potýkat se zoufalou situací doma: otec je marnotratný opilec, který rodinu ždímá, 
sourozenci nejsou vychováváni tak, aby měli zajištěnu lepší budoucnost. Gejza se popere o dívku Renu, to je příčinou vyloučení z 
učiliště  a  umístění  do  výchovného  zařízení,  kde  se  potká  s  Pavlem  Richterem.  Gejza  pracuje,  vydělává  dost  peněz  a  šetří  si  na 
živobytí. Po propuštění se vrací domů, zjišťuje, že jeho mladší bratr Tibor je za kriminální činnost umístěný ve výchovném ústavu 
pro děti a mládež v Boleticích nad Labem. Snaží se rodinu stabilizovat.  
Do  třetice  Jirka  Koblížek,  nešťastník  odložený  v  šesti  letech  do  dětského  domova.  Jeho  otec  tyranizoval  všechny  členy  rodiny, 
surově mlátil děti i matku. Jirka byl velmi horkokrevný a pomstychtivý, plánoval si lepší budoucnost, chtěl získat dívku, se kterou by 

Témata, do kterých materiál patří