Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VEZMU SEKERU - koncept maturitního okruhu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (398.57 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

PETR NOVOTNÝ  

VEZMU SEKERU         

KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY 

Stránka 2 z / Vezmu sekeru        

se  oženil.  Jeho  život  však  zvrátí  tragická  událost  po  návratu  z  výchovného  ústavu:  spolu  se  svým  bratrem  a  matkou  ubijí  otce 
sekerou, jelikož opět zcela opilý začal syny a matku fyzicky napadat. 
 
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:  Kniha je dělena do kapitol, které jsou pojmenovány podle hlavních postav. Tyto kapitoly se střídají, přičemž v nich chronologicky 
sledujeme jednotlivé osudy každého z mladíků. Zhruba v polovině příběhu se Pavel Richter, Gejza Horvát a Jirka Koblížek náhodou 
potkávají ve výchovném ústavu.  
Vyprávění je vedeno v er-formě, jazykový styl je jednoduchý a čtivý. Zajímavě je do hlavního textu knihy vložena písemná zpověď 
Jirky Koblížka.  
 
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy): 
 
Román je lidsky i umělecky silným svědectvím o nelehkém údělu dětí z narušených rodin. Tři teenageři, každý z jiného prostředí, 
mají jedno společné – hledají v životě něco, co by je uspokojilo, co by je posunulo tam, kde chtějí být: lásku, pochopení, uznání… 
Prostředí výchovného ústavu a těžká fyzická práce každého z nich postavily před nový začátek na prahu dospělosti. Nový začátek 
ale někdy není vždy lehký.  
 
Charakterizovat hlavní postavy v díle:  Pavel Richter, inteligentní syn dobře situovaných rodičů, hýčkaný hmotným blahobytem, který mu vynahrazuje nedostatek lásky a 
péče. Sebevědomý mladý muž je potrestán za autohavárii způsobenou v opilosti. 
Gejza  Horvát,  nadaný  cikán,  jehož  vzdorná  písnička  Vezmu  sekeru,  je  ústředním  motivem  vyjadřující  gesto  vzpoury  proti  životní 
situaci, která mu předurčuje roli povaleče, zloděje a násilníka. S obdivem pozoruje, jak se s trestem vyrovnává Pavel, jehož navíc 
miluje krásná dívka Ivonka. Rvačka o dívku je příčinou Gejzova trestu. 
Do třetice Jirka Koblížek, nešťastník odložený v 6 letech do dětského domova. Jeho život definitivně rozvrátí tragédie, k níž dojde 
po jeho návratu z ústavu domů.   
 
Zařadit  autora  díla  do  literárněhistorického  kontextu  české  literatury,  pohovořit  o  literárněhistorickém  kontextu 
(časové  vymezení,  znaky  literárního  období,  další  představitelé  literárního  období  a  jejich  díla;  kulturně-politický 
kontext…): 
 
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou 
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.  
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Česká literatura 2. poloviny 20. století / Česká próza 2. poloviny 20. století

Témata, do kterých materiál patří