VEZMU SEKERU - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
PETR NOVOTNÝ
VEZMU SEKERU
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / Vezmu sekeru
se oženil. Jeho život však zvrátí tragická událost po návratu z výchovného ústavu: spolu se svým bratrem a matkou ubijí otce
sekerou, jelikož opět zcela opilý začal syny a matku fyzicky napadat.
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního: Kniha je dělena do kapitol, které jsou pojmenovány podle hlavních postav. Tyto kapitoly se střídají, přičemž v nich chronologicky
sledujeme jednotlivé osudy každého z mladíků. Zhruba v polovině příběhu se Pavel Richter, Gejza Horvát a Jirka Koblížek náhodou
potkávají ve výchovném ústavu.
Vyprávění je vedeno v er-formě, jazykový styl je jednoduchý a čtivý. Zajímavě je do hlavního textu knihy vložena písemná zpověď
Jirky Koblížka.
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):
Román je lidsky i umělecky silným svědectvím o nelehkém údělu dětí z narušených rodin. Tři teenageři, každý z jiného prostředí,
mají jedno společné – hledají v životě něco, co by je uspokojilo, co by je posunulo tam, kde chtějí být: lásku, pochopení, uznání…
Prostředí výchovného ústavu a těžká fyzická práce každého z nich postavily před nový začátek na prahu dospělosti. Nový začátek
ale někdy není vždy lehký.
Charakterizovat hlavní postavy v díle: Pavel Richter, inteligentní syn dobře situovaných rodičů, hýčkaný hmotným blahobytem, který mu vynahrazuje nedostatek lásky a
péče. Sebevědomý mladý muž je potrestán za autohavárii způsobenou v opilosti.
Gejza Horvát, nadaný cikán, jehož vzdorná písnička Vezmu sekeru, je ústředním motivem vyjadřující gesto vzpoury proti životní
situaci, která mu předurčuje roli povaleče, zloděje a násilníka. S obdivem pozoruje, jak se s trestem vyrovnává Pavel, jehož navíc
miluje krásná dívka Ivonka. Rvačka o dívku je příčinou Gejzova trestu.
Do třetice Jirka Koblížek, nešťastník odložený v 6 letech do dětského domova. Jeho život definitivně rozvrátí tragédie, k níž dojde
po jeho návratu z ústavu domů.
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu české literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu
(časové vymezení, znaky literárního období, další představitelé literárního období a jejich díla; kulturně-politický
kontext…):
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Česká literatura 2. poloviny 20. století / Česká próza 2. poloviny 20. století