Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Malířství a sochařství renesance a manýrismu, nizozemský měšťanský realismus v malířské tvorbě

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (55 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Antonello da Messina (1430-1497) – olejomalby, jemné světelné přechody a barevná harmonie, vyjádření smyslové krásy.

Andrea Mantegna – padovská škola, poprvé užil v nástropní malbě perspektivních zkratek, aby vyvolal iluzi  ILUZIONISMUS.

vrcholná renesance

Základy – Leonardo da Vinci (1452-1519) – malíř, sochař, architekt, inženýr a vynálezce, hudebník, zpěvák, básník, badatel, teoretik umění.Vyučil se v uměl. dílně A. Verrocchia.Klanění tří králů, Madona ve skalách (harmonická kompozice vázaná šerosvitem – pyramida).Poslední večeře (dramatický, psych. motivovaný, vzrušený výjev, pohyby, gesta).Maloval olejovou temperou.Jezdecký pomník Francesca Sforzy, karton Anny Samotřetí, podobizna Mony Lisy Giocondy (ideál ženské krásy).V Miláně založil malířskou školu.

Michelangelo – Bitva u Casciny (atletická mužská těla), Madona Doni (šroubovité vytočení Madony), strop v Sixtinské kapli ve Vatikánu (pás devíti obrazů – nové typy lidí).

Raffael Santi z Urbina (1483-1520) – dvorní malíř papeže Julia II., alegorie teologie, filozofie, poezie a práva; vytvořil si vlastní styl, jehož cílem byla IDEÁLNÍ KRÁSA; monumentální sloh.Athénská škola (alegorie filozofie), Parnas (alegorie básnictví), Vyhnání z chrámu, Vysvobození sv. Petra z vězení.Pro vilu Farnesino namaloval Galateu – nejvýznamnější renesanční mytologický obraz.Pro Sixtinskou kapli navrhl deset tapiserií na náměty Kristova života a apoštolských skutků.Sixtinská madona, Madona della Sedia.

Jeho podobizny – psych. charakteristika a dramatizace.Portrét papeže Julia II., Proměnění Krista (jeho posl. obraz).

manýrismus

Rozkvětu dosáhla benátská malířská škola – kolorismus, barva dominuje nad kresbou, prostorová výstvba obrazu.Hlavním představitelem byl Giovanni Bellini (1430-1516) – jeho žák Giorgione – malíř symb. obrazů a Odpočívající Venuše.

Palma Vecchio (1480-1528) – náboženské a mytologické obrazy.

Tizian (1490-1576) – živost barev a dokonalá charakt. zobrazených předmětů.V dílech ztělesnil ideál lidské krásy a ideální krajinu.Obraz Assunta (Nanebevzetí P. Marie – nádherně vyjádřil pohyb vzhůru), Zavraždění sv. Petra Mučedníka, podobizny a akty.Zobrazoval skutečné barevné hodnoty  znovu uvedl iluzionismus.V náb. obrazech sílí soucítění s tragikou lidského života, zářivost koloritu hasne.Zavrhl smyslový ideál krásy svého mládí.Postavy splývají s prostředím, linie se nedají rozeznat, tvary se vynořují z temnoty.Obraz je subjektivní duchovní hodnota.Apollo a Marsyas.

Ve Florencii Fra Bartolomeo (1475-1517), Andrea del Sarto (1486-1531) a Antonio Allegri (zvaný Correggio - 1489-1534) – iluzionistické fresky, oltářní obrazy (Svatá noc).

Malíři vrchol. ren. napodobovali Raffaela a Michelangela, ovšem vznikl i nový prvek – duchovní obsah.Man. nadřadil nadpozemský život, důležitější byl vnitřní subjektivní zážitek než vnější pravda.Man. zrušil perspektivu a tektoničnost, jednotu místa a času.Umění = výraz čisté fantazie.Char. prvkem je dlouhá a štíhlá postava s malou hlavou a její dynamické prohnutí do šroubovitého postoje.

Témata, do kterých materiál patří