Malířství a sochařství renesance a manýrismu, nizozemský měšťanský realismus v malířské tvorbě
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Andrea del Verrocchio (1438-1488) – socha Davida, sousoší Krista a sv. Tomáše pro Or San Michele, bronzová busta Lorenza Medeci a druhý ren. jezdecký pomník kondotiéra Bartolomea Colleoniho v Benátkách.
Další florentští sochaři: Nanni di Banco, Bernardo a Antonio Rosselino, Donatelův žák Desiderio da Settignano, Mino da Fiesole, Luca delle Robbia.
vrcholná renesance
Založena na idealismu.Od popisu se přechází k zobrazení tělesné a duchovní krásy, psych. a duchovních hodnot.
Michelangelo Buonarroti (1475-1564) – dílna Ghirlandaiů, pak se učil sochařství u Bertolda.Díla: Madona na schodišti, Boje kentaurů s Lapithy, Opilý Bacchus.Překonal realismus, vyjádřil umělecké záměry vrcholné renesance.Florentský David – ztělesňuje renesanční ideu republikánských svobod.Postava sv. Matouše pro dóm a čtyři florentští Otroci pro náhrobek papeže Julia II. nedokončeni.Nedokončil ani medicejské náhrobky v Medicejské kapli.
manýrismus
Převládá umělecký subjektivismus, zdůrazňující dynamismus, expresívní nadsázku a duchovní obsah.V pozdním období – Michelangelovy Piety (florenstká, palestrinská, Rondanini).
Andrea Sansovino (1460-1529), Giovanni da Bologna (1529-1608), Benvenuto Cellini (1500-1571).
malířství – Itálie
znaky
Druhy převzaty od gotiky.Začalo se využívat plátna, rozšíření olejomalby, freskové techniky, sgrafita.Náměty z antické mytologie, alegorické a historické obrazy.Obdiv k přírodě krajiny v obraze.Studium přírodních věd vědecká perspektiva, anatomie.Ideál krásy se projevil v dokonalém tělesně i duševně rozvinutém člověku a harmonické přírodě.Koncepce obrazu jako „okna do světa“.Geometrické formy (rovnostranný trojúhelník).Sbírky obrazů a galerie.
raná renesance
Zakladatelem byl Tommaso Guidi zvaný Masacio (1401-1428) – fresky v kapli Brancacciů ve florentském kostele S. Maria del Carmine.Obrazový prostor vybudoval na zákonech vědecké perspektivy.Vyhnání z ráje, Křest Kristův, Peníz daně, Vzkříšení královského syna.Modeloval světlem a stínem.
Fra Giovanni Angelico (1387 – 1455) – madony, používal koloritu, nádhera zářícího zlata.
Paolo Uccello (1397 – 1475) – studium perspektivy, Potopa.
Fra Filippo Lippi (1406-1469) – jako první začal malovat tonda (obrazy kruhového formátu), dále jasný šerosvit a barevná dominanta.
Andrea del Verrocchio (1436-1488) – učitel Leonarda da Vinciho, Křest Kristův.
Sandro Botticelli (1445-1510) – mytologické náměty, maloval nástěnné obrazy v Sixtinské kapli ve Vatikáně.Zdůraznil kresbu překonal naturalismus.Přesně vymezuje tvar a kompozičně spojuje obraz.Zrození Venuše, Jaro, Klanění tří králů.
Fillippo Lippi (1457-1504) a Pier de Cosimo (1462-1521) – PŘECHOD K VRCHOLNÉ RENESANCI.
Piero della Francesca (1420-1492) – autor teoretického spisu o perspektivě, umbrijská škola, zaměřil se na problém barvy a světla v obraze.Konstantinův sen.