Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Malířství a sochařství renesance a manýrismu, nizozemský měšťanský realismus v malířské tvorbě

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (55 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Andrea del Verrocchio (1438-1488) – socha Davida, sousoší Krista a sv. Tomáše pro Or San Michele, bronzová busta Lorenza Medeci a druhý ren. jezdecký pomník kondotiéra Bartolomea Colleoniho v Benátkách.

Další florentští sochaři: Nanni di Banco, Bernardo a Antonio Rosselino, Donatelův žák Desiderio da Settignano, Mino da Fiesole, Luca delle Robbia.

vrcholná renesance

Založena na idealismu.Od popisu se přechází k zobrazení tělesné a duchovní krásy, psych. a duchovních hodnot.

Michelangelo Buonarroti (1475-1564) – dílna Ghirlandaiů, pak se učil sochařství u Bertolda.Díla: Madona na schodišti, Boje kentaurů s Lapithy, Opilý Bacchus.Překonal realismus, vyjádřil umělecké záměry vrcholné renesance.Florentský David – ztělesňuje renesanční ideu republikánských svobod.Postava sv. Matouše pro dóm a čtyři florentští Otroci pro náhrobek papeže Julia II. nedokončeni.Nedokončil ani medicejské náhrobky v Medicejské kapli.

manýrismus

Převládá umělecký subjektivismus, zdůrazňující dynamismus, expresívní nadsázku a duchovní obsah.V pozdním období – Michelangelovy Piety (florenstká, palestrinská, Rondanini).

Andrea Sansovino (1460-1529), Giovanni da Bologna (1529-1608), Benvenuto Cellini (1500-1571).

malířství – Itálie

znaky

Druhy převzaty od gotiky.Začalo se využívat plátna, rozšíření olejomalby, freskové techniky, sgrafita.Náměty z antické mytologie, alegorické a historické obrazy.Obdiv k přírodě  krajiny v obraze.Studium přírodních věd  vědecká perspektiva, anatomie.Ideál krásy se projevil v dokonalém tělesně i duševně rozvinutém člověku a harmonické přírodě.Koncepce obrazu jako „okna do světa“.Geometrické formy (rovnostranný trojúhelník).Sbírky obrazů a galerie.

raná renesance

Zakladatelem byl Tommaso Guidi zvaný Masacio (1401-1428) – fresky v kapli Brancacciů ve florentském kostele S. Maria del Carmine.Obrazový prostor vybudoval na zákonech vědecké perspektivy.Vyhnání z ráje, Křest Kristův, Peníz daně, Vzkříšení královského syna.Modeloval světlem a stínem.

Fra Giovanni Angelico (1387 – 1455) – madony, používal koloritu, nádhera zářícího zlata.

Paolo Uccello (1397 – 1475) – studium perspektivy, Potopa.

Fra Filippo Lippi (1406-1469) – jako první začal malovat tonda (obrazy kruhového formátu), dále jasný šerosvit a barevná dominanta.

Andrea del Verrocchio (1436-1488) – učitel Leonarda da Vinciho, Křest Kristův.

Sandro Botticelli (1445-1510) – mytologické náměty, maloval nástěnné obrazy v Sixtinské kapli ve Vatikáně.Zdůraznil kresbu  překonal naturalismus.Přesně vymezuje tvar a kompozičně spojuje obraz.Zrození Venuše, Jaro, Klanění tří králů.

Fillippo Lippi (1457-1504) a Pier de Cosimo (1462-1521) – PŘECHOD K VRCHOLNÉ RENESANCI.

Piero della Francesca (1420-1492) – autor teoretického spisu o perspektivě, umbrijská škola, zaměřil se na problém barvy a světla v obraze.Konstantinův sen.

Témata, do kterých materiál patří