Malířství a sochařství renesance a manýrismu, nizozemský měšťanský realismus v malířské tvorbě
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
10. Malířství a sochařství renesance a manýrismu. Nizozemský měšťanský realismus v malířské tvorbě.
Pojem, časové vymezení, zdroje
Vznik na poč. 15. st. ve Florencii (pěstoval se zde humanismus, jehož střediskem byla Platonská akademie).Z franc. renaissance = znovuzrození.Má trojí význam: 1) znovuzrození pravého umění a kultury – návrat k antice, 2) nová hist. epocha, 3) sloh italského umění 15. a 16. st. a v zemích mimo It. sloh 16. st.
Za počátek renesance – umělecká soutěž na severní bronzové dveře florentského baptistéria roku 1401 (Filipp Brunelleschi x Lorenzo Ghiberti – vítěz), námětem bylo Obětování Izáka.
S ren. je spojen humanismus - víra ve schopnosti člověka poznávat a ovládat svět; stavěl se proti středověk. scholastické filozofii a teologii, zaměřena pozornost na člověka, přírodu a pozemský svět; Dante alighieri (1265 – 1321), Francesco Petrarca (1304-1374), Giovanni Boccaccio (1313-1375); střediska ve Florencii, Římě, Padově, Neapoli, Benátkách;
Ren. objevila znovu člověka a přírodu.Člověk je sebevědomá a svéprávná bytost jako v antice, není nositelem náb. idejí.Díla byla realistická.Oceňovaly schopnosti a nadání jedinců a sílila touha po požitcích.Obnovila se řecká kalokagathie, rozkvět př. věd (také anatomie).
Char. znaky:
realismus (na rozdíl od gotiky studuje umělec perspektivu a anatomii)
racionalismus (svět více vysvětlitelný)
harmonie (vyváženost proporcí)
vnitřní klid, úměrnost
Vývoj ren. umění v Itálii:
raná renesance (15. st., středisko Florencie)
vrcholná nebo klasická renesance (1500-1520, střediska Řím, Florencie, Benátky)
pozdní ren. nebo manýrismus (1520-1590, střediska-Řím, Florencie, Benátky, Parma, Vicenza)
V Evropě – na konci 15. a na poč. 16. st. v podobě pozdní ren. (manýrismu) až do zač. 17. st.
Základní malířské a sochařské principy
sochařství - Itálie
znaky
Volná socha nebo sousoší umístěné na náměstí, nádvoří paláců nebo v jejich interiéru.Zdobila zahrady, kašny a fontány.Rozvinula se sochařská podobizna.Znovu se uplatnil štuk a polévaná terakota.Ornamentalika (emblémy, girlandy, mušle, festony, antické karyatidy a hermovky – hlava, jejíž poprsí přechází v čtyřboký sokl).Realistické zobrazení lidského těla – studium anatomie.
raná renesance
Začátek soutěží r. 1401.Vítěz Lorenzo Ghiberti (1378-1455).Vytvořil východní dveře baptistéria naproti dómu.Scény pojal jako perspektivně konstruované plastické obrazy, v nichž iluzi prostorové hloubky vyvolávají odstupňované plány a hra světla stínu.Šalamounovo setkání s královnou ze Sáby, bronzovými sochami světců vyplnil výklenky florentského oratoria Or San Michele.
Donatello (Donato di Niccolo di Betto Bardi, 1386-1466).Měl symsl pro dramatické konflikty lidské duše.Zpodobňoval hl. muže, nositele živ. energie a bojových ctností.Vytvořil nový výtvarný řád – hluboké studium skutečnosti.Vytvořil Davida pro florentský dóm, sochu sv. Jiří pro Or San Michele, sochu sv. Jana Evangelisty pro florent. dóm, náhrobek papeže Jana XXIII, výzdoba Staré sakristie, podobizny.Jeho vytvořené tváře jsou portréty konkrétních osob.Dále vytvořil první renesanční jezdecký pomník kondotiéra Gattamelaty.