Dějiny výtvarného umění - 1. pol. 20. stol
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
1. polovina 20. století
Fauvismus [fóvizmus] 1905-1907
z francouzského le fauve – šelmy
nebyl ve své době přijat
znaky:
výbojná čistá barva, divoké barvy připomínající divoké šelmy
bez modelace, stínování a perspektivy – svobodné budování prostoru
představitelé:
Henry Matisse [Ánry Matys] – zakladatel fauvismu; Velký červený interiér
Andre Derain [André Derén]
Kubismus
kubus = krychle
je takto označován, protože vytváří dojem, že jsou obrazy sestaveny z krychliček
inspirován africkým a indickým uměním
vznikl v Paříži
znaky:
svět nové reality
deformace reality na základě spojení několika pohledů (podhled, nadhled, ¾, bok)
častá jsou zátiší (lahve, sklenice, kytara, housle, noviny)
hnědá a šedá barva
analytický
rozbíjí předměty na jednotlivé části
syntetický
koláže, předměty naopak skládá
představitelé:
Pablo Picasso
Španěl
první kubistický obraz – Slečny z Avignonu
Muž s dýmkou; Guerenika (odpor k válce a násilí po bombardování stejnojmenné obce); Múza; Tři hudebníci
George Braque – majestátní, kultivované a harmonické dílo
Juan Gris
odnož kubismu – tzv. tubismus
Fernand Leger
U nás:
založena Skupina výtvarných umělců, ti podporovali kubismus
malíři: Vincenc Beneš, Emil Filla, Václav Špála
sochař: Otto Gutfreund
architekti: Josef Gočár (dům u červené matky boží v Celetné ulici, Hradec Králové, Lázně Bohdaneč), Pavel Janák (krematorium v Pardubicích, pomník Žižky na Vítkově), Josef Chochol
malíři Bohumil Kubišta, Otakar Kubín
+ rondokubismus
Futurismus
1909 uveřejnil italský básník Filipo Marinetti manifest Futurismu
distancuje se od všeho, co bylo před tím (předchozí směry jim připadají zastaralé)
lákají je nové věci, nebezpečí, rychlost a dynamika, hledají nový výraz pro pohyb
často anarchisté oslavující válku
představitelé:
Umberto Boccioni – Rvačka v pasáži
Gino Severini
Luigi Russolo
Expresionismus
původně označení pro celé postimpresionistické malířství
směřuje k:
výtvarnosti a autonomnosti díla
psychickému a psychologickému působení díla
expresivní malba – monumentální, vášnivá, křečovitá
témata: hrůzná osamělost, úzkost ze smrti, nemoci a šílenství, kostlivci s maskami, sešklebené grimasy
představitelé:
Edward Munch
Nor
tragika, úzkost, deziluze, deprese, zoufalství
Úzkost – mrtvolné obličeje; Výkřik; Tanec života; Druhého dne – sebevražda mladé dívky
Emil Nolde – biblické náměty a krajiny
Oskar Kokoschka – Rakušan
Egon Schiele – Rakušan
skupina Die Brücke – v Drážďanech
skupina Der Blaue Reiten – v Mnichově
Paul Klee; Franz Marc; August Macke; Vasil Kandinsky; Alfred Kubin (z Litoměřic)
Orfismus
proklamuje prioritu barvy, barevný zpěvný lyrismus
užití barev připomíná užití tónu v hudbě
představitelé: Robert Delaunay, František Kupka