Renesanční architektura
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
11. Renesanční architektura
Pojem, časové vymezení, zdroje
viz. ot. č. 10
Základní stavební principy
architektura - Itálie
znaky
Druhy přejala z minulosti.Sakrální (kostel, klášter), světská (městský palác, dům).Dále zahrady s fontánami, lodžiemi či salou terrenou, letohrádky a lovecké zámečky.První novou stavbou byl městský nalezinec.Typy chrámů – stavby centrální (ztělesňovaly požadavek dokonalé harmonie a vyrovnaného klidu).Centr. půdorysem (čtverec) se vyznačují také paláce a zámky.Nové pojetí hmoty a prostoru.Antropocentrismus (středem světa je člověk) konstrukční jistoty, statický klid a rovnováha.
Ren. stavba – tvarově určitá, jasně půdorysně i pohledově vymezená a tektonická (vyváženost sil nesených a nesoucích), princip rytm. opakování, prosvětlenost prostoru.
Valená klenba (opatřená lunetami), kupole a podpora (patka, dřík a hlavice).Zeď zdůrazněna ve své přirozené hmotnosti a členěna vně i uvnitř horizont. i vert., z cihel nebo lomového kamene, obložené mramorem a zdobené rustikou, nahoře ukončeny mohutnou římsou.
Portály a okna měly formu edikuly (orámování pomocí sloupků).Nejchar. znak je arkáda na sloupech.Zdobení sgrafity.
Antických staveb. řádů užívali umělci s volností.Nejoblíbenější byl korintský a toskánský.
raná renesance
Zakladatelem byl ve Florencii Fillipo Brunelleschi (1377-1446) – zlatník, sochař a teoretik.Neuspěl v sochařské soutěži.Navrhl kupoli florentského dómu.Roku 1419 vytvořil projekt florentského nalezince Ospedale degi Innocenti.Navrhl kostel S. Lorenzo (melounová klenba, stará sakristie).Kaple Pazziů (mel. klenba).Projekt lucerny kupole florenstkého dómu – Palazzo Pitti (nedokončil).
Navázal na něj Michelozzo Michelozzi (1396-1472) – projektoval dominikánský klášter S. Marco, palác Medici-Riccardi a medicejskou vilu Careggi.
Současník Leone Battista Alberti (1404-1472) – stavby pouze projektoval.díla – Palazzo Ruccelai, v Rimini kostel Malatestů S. Francesco, v Mantově kostel S. Andrea a S. Sebastiano.
Benedetto da Maiano, Giuliano da Sangallo.
vrcholná renesance
Zdůrazněna mohutnost stavby, monumentalita, velkolepost, bohatost a nádhera výzdoby.
Donato Bramante - zakl. vrchol. renesance, malíř a architekt.Navrhl římský palác Cancelleria (na průčelí rytmické travé – nestejné plochy vymezené pilastry), přestavoval nádvoří Belvederu ve Vatikáně.Hlavní dílo – chrám sv. Petra ve Vatikánu (centrála na půdorysu řeckého kříže).Vytvořil návrh Svaté chýše v Loretu.
Baldassare Peruzzi (1481-1537) – malíř a architekt, projektoval vilu Farnesinu v Římě.Raffael (1483-1520) – chrám sv. Petra, vila Madama.
mynýrismus (=pozdní renesance)
Přechod tvoří Michelangelo – v jeho díle snaha po subjektivním výrazu (nadsázka, dynamická expresívnost).Manýristé opět nadřadili nadzemský svět věčného bytí pozemskému hmotnému.Zdůraznili vnitřní duchovní zážitek.