Dějiny výtvarného umění - 1. pol. 20. stol
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Op – art (optical art)
rozvedení geometrické abstrakce
umělce poutá nový rozvoj vědy, techniky, např. kybernetika, matematické výpočty, složité rytmy – jejich narušování a organizace
vznikají obrazce, které dráždí oko diváka, vedou k přemýšlení a kombinování
ovlivnil módu, užité umění – obaly na desky, nábytek IKEA
Victor Vasarely
Kinetisté
vystupují v jednotě s op-artem
jde o obrazy v pohybu, objekty, které se skutečně pohybují, nebo se zdá, že se pohybují – různé druhy pohybu – vítr, voda, elektrický proud, někdy jde o složitá technická zařízení
představitelé
Tinguely – Paříž
Alexandr Calder – mobily pověšené v prostoru
Nicolas Schöffer – světelná věž v Lutychu
Pop – art
popular art, velkoměstský folklor
nový tón umění – umění šokující, burcující, má mnoho společného s dadaismem
vzniká v Anglii a v USA, působí antitradicionalisticky, reaguje na konzumní společnost – reklama, přeplněné výkladní skříně, odložené věci, řinčení tramvají, plakáty, zplodiny, odpad
techniky: kombinace různých technik, fotomontáže, asambláže, koláže, dekoláže, filmové tisky, zvětšování obyčejných věcí, komiksy, díla mají velké rozměry, ovlivnil oblékání a střih vlasů
dobové idoly: Marilyn Monroe, Elvis Presley, Jacqueline Kenedyová
představitelé:
Roy Lichtenstein
Robert Rauschenberg
Andy Warhol – potréty Marilyn
Georg Segal – sochař, odléval lidi v běžných situacích
Jasper Johns – práce s americkou vlajkou
u nás – Jiří Balcar
Happening
happen – přihodit se, stát se
počítá s aktivní účastí diváků, vyzývá je ke spolupráci a spoluúčasti
1952 organizují v Americe John Cage s Robertem Rauschenbergem koncerty tzv. hnutí Fluxus, kde zapojují diváky – tleskání, pískání, pleskání. Vyvinuly se z toho velké akce pro hudebníky, výtvarníky, scénografy…
Alan Kaprow – pneumatiky a barely s olejem
Wolf Vostell – rozvedl happening do velkých rozměrů
u nás – Milan Knížák
Nová figurace
60. léta – zdá se, že se předmětný svět a lidská postava z výtvarného umění pomalu vytrácejí – návrat k realitě, ale hledají se nové výrazové prostředky – nová pozice člověka v moderním světě – je to reakce na svět zahlcený abstrakcí
předchůdce – Henry Moore – anglický sochař, lidské postavy
Francis Bacon – člověk v křivém zrcadle – křeče, škleby
u nás – Olbram Zoubek, Karel Nepraš, Jiří Anderle, Boris Janků, Adriena Šimotová
Hyperrealismus – fotografický realismus
zrozen na přelomu 60. a 70. let
práce s fotografií, která se naučila deformovat, osvojila si abstrakci, barvu, práci se světlem, ostré stíny, reflexe, zrcadlení
Chuck Close, u nás Theodor Pištěk
Konceptuální umění
jedná se o experimentální tendence, jsou odmítány tradiční způsoby zobrazování, pracuje se smyšlenkami, výrazovými prostředky jazyka, myšlenka, i když není převedena do vizuální podoby, je schopná zastoupit výtvarné dílo – váza s červenými tulipány