12.Ekonomie a ekonomika, vymezení pojmů. Hospodářské cykly, makroekonomické činitele.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
12. EKONOMIE A EKONOMIKA, VYMEZENÍ POJMŮ. HOSPODÁŘSKÉ CYKLY, MAKROEKONOMICKÉ ČINITELE.
EKONOMIE A EKONOMIKA
EKONOMIKA – souhrn hospodářských činností ekonomických subjektů, které tyto subjekty vykonávají za účelem uspokojení svých potřeb
EKONOMIE – věda, která se zabývá ekonomikou
DĚLENÍ:
MAKROEKONOMIE – zkoumá národní ekonomiku země jako celek (řeší např. vztahy mezi národními ekonomikami, sleduje počet pracujících lidí apod.), obecnější pohled na ekonomiku
MIKROEKONOMIE – zkoumá individuální chování jednotlivých subjektů ekonomiky a jejich vzájemné vztahy (např. rozhodování lidí při uspokojování potřeb, chování firem)
POTŘEBA – subjektivně pociťovaný nedostatek něčeho pro člověka důležitého
STATEK – cokoliv hmotného, s pomocí čehož lidé uspokojují své potřeby
VZÁCNÝ STATEK – dostupný v omezeném množství
VOLNÝ STATEK – dostupný v neomezeném množství (např. vzduch)
SLUŽBA – činnost, která uspokojuje lidské potřeby
VÝROBNÍ ZDROJE:
Soubor věcí potřebných k rozjetí výroby
VÝROBA – činnost spočívající v přeměně vstupů (výrobní faktory) na výstupy (výrobky nebo služby)
Práce, půda, kapitál + know-how
Základní ekonomické otázky:
Co vyrábět?
Jak se to bude vyrábět?
Pro koho se to bude vyrábět?
TROJÍ VÝZNAM POJMU EKONOMIKA
HOSPODÁŘSTVÍ – jak je uspořádáno
HOSPODAŘENÍ – jak na sebe navazují sektory, jestli to dává smysl
HOSPODÁRNOST – účel, využívání prostředků
EKONOMICKÉ SEKTORY:
I. SEKTOR – spjatý přímo se zdrojem (např. těžba, lesnictví)
II. SEKTOR – zpracovatelským průmysl
III. SEKTOR – prodej, distribuce, obchod
MIKROEKONOMIE
HLAVNÍ EKONOMICKÉ SUBJEKTY:
DOMÁCNOST (SPOTŘEBITEL)
Cílem maximalizace uspokojení potřeb
Vlastníci výrobních faktorů
Pracovní síla
FIRMY (VÝROBCI)
Vyrábí statky a služby
Snaha maximalizovat zisk
Tvořeny vlastníky výrobních faktorů
Pracovní možnosti
STÁT
Určuje pravidla
Cílem ovlivnění ekonomiky tak, aby byly naplňovány i jiné cíle než ty, které sledují domácnosti a firmy (např. ochrana životního prostředí)
Vystupuje podobně jako domácnost (nakupuje) i firmy (vyrábí statky např. prostřednictvím státních podniků)
TRŽNÍ EKONOMIKA
TRH – místo, kde se střetává nabídka s poptávkou
NABÍDKA (S) – situace, kdy někdo nabízí zboží nebo služby, které vyrobil – ochota prodat určité množství statků za danou cenu
Zákon nabídky – s rostoucí cenou roste i nabídka zboží
POPTÁVKA (D) – souhrn všech zamýšlených nákupů – ochota nakoupit určité množství statků při dané ceně
Zákon poptávky – s rostoucí cenou klesá poptávka zboží
GRAF NABÍDKY A POPTÁVKY
Rovnovážný bod E – zcela výjimečně – ideální stav – nabídka je rovna poptávce
CENA – částka, za kterou je prodávající ochoten prodávat a kupující kupovat – finanční ohodnocení statků a služeb figurujících na trhu
SLOŽKY TRHU = vše, co mohu na trhu nabízet a po čem se může poptávat