20) Komunikace a interakce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Noviny – periodický tisk
- od konce 16. století
- Velká Británie, rok 1702 –> vznikají první pravidelné noviny, pouze pro úzkou skupinu nejbohatších lidí (elitu)
- 19.stol. –> nové technologie = zlevnění výroby, noviny dostupné i nižším vrstvám, vycházelo množství deníků
- 20.stol. –> specializované noviny
Film
- bratři Lumiérové v roce 1895 otevřeli první kino ve Francii
- ve dvacátém století se rozdělil na dokumentární a hraný film
Rozhlas
- pokračovatel telegrafu
- myšlenka se zrodila v době ztroskotání Titanicu (1912), kdy byly pravidelně vysílány zprávy
- rozvoj začal v 20.létech 20.stol. výrobou rozhlasových přijímačů
- historicky známá rádia Svobodná Evropa, Hlas Ameriky
Televize
- technologie vyvinuta během 20. a 30.let v USA
- symbol masové komunikace
- první vysílání v roce 1939
- u nás 1953 – první živé vysílání
- zpočátku vše v přímém přenosu a pouze v některé dny a hodiny
Multimédia
- umožňují kombinovat zvuk, obraz a text
- video – konec 50. let (USA)
Internet
- 1969 v USA, ARPANET pro vojenské účely
- poté připojení výzkumných pracovišť a univerzit
- koncem 80. let spustila internet i Francie, poté se propojila s internetem USA – mezinárodní spojení
Klady a zápory masmédií
+
- rychlost
- dostupnost
- množství informací
- vzdělání
- kontakt s cizinou
- zábava
–
- nepřesné informace
- manipulace – například zneužívání médií k politickému boji (Itálie – premiér Berlusconi, u nás Vladimír Železný)
- závislost
- kriminalita
- násilí
- virtuální realita
Násilí v médiích
- pokud je násilné chování odměňováno, lze se mu naučit pozorováním
- sledování agrese může snížit sociální zábrany agresivního chování
- agresivní emocionální aktivace či vzrušení ze sledování agrese mohou vést ke skutečnému násilí
- sledování agrese může vést k jejímu zvýšenému přijímání či tolerování ve společnosti
- sledování antisociálního násilí může vézt k diskuzím o jeho nemorálnosti či o tom, že nevede k ničemu dobrému
- podle Freuda může sledování násilí poskytnout úlevu od potlačované agrese, která se uvolní emočními sympatiemi
Bulvární médium
- masový sdělovací prostředek, v němž hrají klíčovou roli emoce (krev, sex) a aktualita
- jeho obsah je charakterizován navozováním paniky, skandalizací, personalizací, populismem, povrchností, negativismem, jednoduchostí, jasností a blízkostí konzumentovi
- tisk se vyznačuje velkými titulky, přemírou obrázků, novinářskými podvody, barevnými komiksy, vulgarismy
- jednoduchá větná skladba a důraz na pudové emoce
- bulvarizace = proces přijímání pravidel bulváru zavedený běžnými médii
- od roku 1833 noviny New York Sun (časté smyšlené zprávy)
- od roku 1835 The New York Herald
- u nás například před 2. sv. Válkou: Pondělní list, České slovo, Expres; po roce 1990: Blesk, Super...