20) Komunikace a interakce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
20. KOMUNIKACE A INTERAKCE
KOMUNIKACE
- přenos informací, sdělování
Druhy komunikace
NEVERBÁLNÍ
- prvotní typ komunikace, zároveň nejstarší
- mimika – společná všem, základní emoce, autisté jim nerozumí
- gesta, gestikulace – nejsou vrozené, vliv kultury a učení
- postoj, držení těla (postologie) – vyjadřuje náladu a vztah k tomu co vnímáme
- vzdálenost (proxemika) – určují zóny
- doteky (heptika) – taktilní x intaktilní, extrémní vyžadování dotyků je symptomem deprivace
- vysíláme většinou podvědomě a přijímáme je také podvědomě
VERBÁLNÍ
- komunikace prostřednictvím jazyka a řeči
- vázána na určitý jazyk
- jazyk a řeč úzce souvisejí s intelektuálními schopnostmi a silně ovlivňují i lidské myšlení
SYMBOLICKÁ
- písmo, dopravní značky, noty, znaková řeč atd.
- ze sociologického hlediska rozlišujeme komunikaci na:
interpersonální = komunikace mezi osobami
skupinovou = sdělení pro větší okruh lidí
masovovou = hromadná, pomocí masmédií, není možná zpětná odezva
CHYBY V SOCIÁLNÍ PERCEPCI A INTERAKCI
- více nebo méně se jich dopouští každý
- PERCEPCE = vnímání
- INTERAKCE = vzájemné vztahy
Co vše zahrnujeme do obrazu jiného člověka
projevy jeho vztahu k sobě (přeceňuje se, podceňuje se, předvádí se),
projevy jeho vztahu k jiným lidem (nadřazuje se, „podlézá“),
jeho chování v kontextu situace (podléhá skupinovému tlaku),
naši představu o jeho vnitřním stavu
naši představu o příčinách jeho chování (úmyslech, záměrech),
projevy jeho přijímání ostatními (je akceptován, je odmítán),
jeho výkon v činnosti,
důsledky jeho činnosti, aktivit a vztahů
bezprostřední vnější vzhled druhého
Chyby v posuzování
první dojem
haloefekt
- celkový pohled na druhého člověka je podřízen většinou nějakému výraznému znaku osoby
- tento znak ovlivní vše ostatní
autoprojekce
- promítání sama sebe do druhých
- některé vlastnosti, které sami u sebe nemáme rádi, vidíme u druhých
sympatie/nesympatie
- 1. dojem (důležitý, na jeho základě nás lidé nejprve posuzují)
- může být efekt mírnosti
vliv minulé zkušenosti
- ať už dobré nebo špatné
zobecňování
- generalizace (např.: Všechny blondýny jsou hloupé.)
vliv vlastního žebříčku hodnot/profese
lidová „moudrost“
- nesprávné, mezi lidmi zafixované názory
- př. Tlustí lidé jsou klidní, protože mají nervy obalené tukem.
Chyby v autopercepci
- racionalizace –> hledání výmluv pro své chyby
- vytěsnění –> odsun do povědomí
- přesun –> něco negativního co si nechceme přiznat přesuneme na náhradní objekt
- kompenzace
MASOVÁ KOMUNIKACE
- navázala na epochu tisku
- jednosměrná bez zpětné vazby
- její příjemce je anonymní
- skupina příjemců je různorodá
- masová komunikace začala v 19. století s rozvojem denního tisku a později filmu