23. Antická klasická filozofie. Helenismus. Počátky křesťanství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
23. Antická klasická filozofie. Helenismus. Počátky křesťanství.
Platón a Aristoteles
Helenismus v Řecku a Římě
Počátky křesťanského myšlení
Patristika
Platon
Pocházel z významné aristokratské rodiny, Sokratův žák
Po popravě Sokrata na protest odešel z Athén
Snažil se vytvořit ideální fungování státu
V Athénách založil školu Academia – podle boha Akádama
Byla zdarma – financoval ji sám Platon
V písemných dílech psal formou dialogů
Dílo: „Obhajoba Sokratova“, „Ústava“
Rozlišoval dva světy
Náš svět (Svět jevů, věcí) – nepravý, odlesky pravého světa, hmotný, odraz idejí
Svět idejí – pravý, mimo prostor, leží mimo náš svět, dokonalý
= Lidská duše je součástí světa idejí, ale díky smyslům na něj zapomněla, ale rozpomíná se – po smrti se tam vrací
Idea dobra – absolutní dobro
Idea vztahů – dokonalé, v reálném světě nedokonalé
Idea věcí
Mýtus o vozatajovi
Byl jeden vozataj (rozum), který vedl dva koně. Jeden kůň byl cit a vůle (v hrudi) a druhý kůň byl smyslnost a vášeň (podbřišek). Vozataj je držel, ale oni nechtěli poslouchat a byli tak rozdovádění, že spadli na zem – duše spadne na zem na to, že zlobila. Cílem duše je dostat se zpět do světa idejí – vrací se a po smrti
Platonovo pojetí státu
Kritizoval demokracii, protože dává příliš prostoru i nevzdělaným
Vytvořil představu ideálního státu
V čele státu (hlava) – filozofové – ti nejmoudřejší, nejvzdělanější
Aby dobře vládli, nesměli mít rodinu a majetek
Vojáci (hruď) – nejstatečnější, oddání, spolehliví
K udržování klidu a obrana před okolním nebezpečím
Neměli mít rodiny, aby nebyli ovlivňováni
Řemeslníci, obchodníci (břicho) – může mít majetek i rodinu
Platon je podceňoval
Děti patří státu – má je vychovávat stát – podle schopností se rozhází do těch tří skupin – utopická představa
Vzhlížel k Sokratovi – říkal, že by každý měl mít malého Sokrata – rádce
Zkoumání přírody a vnímání pomocí smyslů považoval za nedůležité
Aristoteles
Žák Platona, učitel Alexandra Makedonského (po jeho smrti odešel do Athén)
Založil školu v Athénách – Lykeion = lyceum
Ontologicky = dualista
Morfé – tvar (idea)
Hýlé – látka (hmota)
jedno nemůže existovat bez druhého
Odmítl existenci idejí
Náš svět je ten pravý – obsahuje dokonalé i méně dokonalé
Tento svět je důležitý a musíme ho zkoumat a objevovat
Rehabitoval smyslové poznání = pozorování pomocí smyslů a rozumu
„Velkým přítelem je mi Platon, ale větším přítelem je mi pravda“
Všechno co existuje je z nějaké příčiny a nějakým účelem
Teleologie = účelnost věcí
Účelem všeho je, aby to sloužilo lidem
Převzalo si to náboženství – bůh dal člověku vše, aby tomu vládl
Rozdělil filozofii na 3 skupiny
Teoretická filozofie