Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




23. Antická klasická filozofie. Helenismus. Počátky křesťanství

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (49.03 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

23. Antická klasická filozofie. Helenismus. Počátky křesťanství.

Platón a Aristoteles

Helenismus v Řecku a Římě

Počátky křesťanského myšlení

Patristika

Platon

  • Pocházel z významné aristokratské rodiny, Sokratův žák

  • Po popravě Sokrata na protest odešel z Athén

  • Snažil se vytvořit ideální fungování státu

  • V Athénách založil školu Academia – podle boha Akádama

    • Byla zdarma – financoval ji sám Platon

  • V písemných dílech psal formou dialogů

  • Dílo: „Obhajoba Sokratova“, „Ústava“

  • Rozlišoval dva světy

    • Náš svět (Svět jevů, věcí) – nepravý, odlesky pravého světa, hmotný, odraz idejí

    • Svět idejí – pravý, mimo prostor, leží mimo náš svět, dokonalý

= Lidská duše je součástí světa idejí, ale díky smyslům na něj zapomněla, ale rozpomíná se – po smrti se tam vrací

  • Idea dobra – absolutní dobro

  • Idea vztahů – dokonalé, v reálném světě nedokonalé

  • Idea věcí

Mýtus o vozatajovi

  • Byl jeden vozataj (rozum), který vedl dva koně. Jeden kůň byl cit a vůle (v hrudi) a druhý kůň byl smyslnost a vášeň (podbřišek). Vozataj je držel, ale oni nechtěli poslouchat a byli tak rozdovádění, že spadli na zem – duše spadne na zem na to, že zlobila. Cílem duše je dostat se zpět do světa idejí – vrací se a po smrti

Platonovo pojetí státu

  • Kritizoval demokracii, protože dává příliš prostoru i nevzdělaným

  • Vytvořil představu ideálního státu

    • V čele státu (hlava) – filozofové – ti nejmoudřejší, nejvzdělanější

      • Aby dobře vládli, nesměli mít rodinu a majetek

    • Vojáci (hruď) – nejstatečnější, oddání, spolehliví

      • K udržování klidu a obrana před okolním nebezpečím

      • Neměli mít rodiny, aby nebyli ovlivňováni

    • Řemeslníci, obchodníci (břicho) – může mít majetek i rodinu

      • Platon je podceňoval

  • Děti patří státu – má je vychovávat stát – podle schopností se rozhází do těch tří skupin – utopická představa

  • Vzhlížel k Sokratovi – říkal, že by každý měl mít malého Sokrata – rádce

  • Zkoumání přírody a vnímání pomocí smyslů považoval za nedůležité

Aristoteles

  • Žák Platona, učitel Alexandra Makedonského (po jeho smrti odešel do Athén)

  • Založil školu v Athénách – Lykeion = lyceum

  • Ontologicky = dualista

    • Morfé – tvar (idea)

    • Hýlé – látka (hmota)

      • jedno nemůže existovat bez druhého

  • Odmítl existenci idejí

  • Náš svět je ten pravý – obsahuje dokonalé i méně dokonalé

  • Tento svět je důležitý a musíme ho zkoumat a objevovat

    • Rehabitoval smyslové poznání = pozorování pomocí smyslů a rozumu

  • „Velkým přítelem je mi Platon, ale větším přítelem je mi pravda“

  • Všechno co existuje je z nějaké příčiny a nějakým účelem

  • Teleologie = účelnost věcí

    • Účelem všeho je, aby to sloužilo lidem

    • Převzalo si to náboženství – bůh dal člověku vše, aby tomu vládl

  • Rozdělil filozofii na 3 skupiny

  1. Teoretická filozofie

Témata, do kterých materiál patří