3. Člověk a jeho vývoj. Duševní zdraví a rozvoj osobnosti.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
3. Člověk a jeho vývoj. Duševní zdraví a rozvoj osobnosti.
- zabývá se jím vývojová psychologie – Jean Piaget
- Erik Erikson – 8 vývojových stádií osobnosti – v každém stádii je nějaký psychosociální konflikt
- etapy vývoje jedince: 0) prenatální
- vývoj od početí do narození
- 9 měsíců
1) novorozenecký věk
- do 6 týdnů
- základní reflexy
- rozlišuje libostxnelibost
2) kojenec
- 6 týdnů – 1 rok
- rozvíjení dovedností (1. slova, sezení, chůze)
- navozuje citový kontakt s matkou - důležité
3) batole
- 1-3 roky
- rozvoj pohybu – začne milovat hry s materiálem
- rozvoj řeči
- začíná se orientovat v čase (ráno, noc,..)
- separační úzkost (dítě má strach když matka odejde)
- rozvoj emocí – umí žárlit, radovat se..
- začíná si uvědomovat samo sebe, rozvíjí si symbolické myšlení
- do jeho života vstupuje řád s různými zákazy -> 1. období
vzdoru (Chci, nechci)
4) předškolní věk
- 3-6 let
- 1. tvarová přeměna postavy – hlavně hlava už netvoří téměř
třetinu jeho těla
- vývoj inteligence a tvořivosti – učí se počítat, rozvíjí se mu
fantasie, zná již cca 3000 slov
- začíná být samostatné, schopné spolupráce
- energicky se pouští do nových věcí – zároveň ho začíná
kontrolovat vlastní svědomí
5) školní věk
- 6-11 let
- školní zralost
- je schopné spolupráce
6) pubescence
- 11-15 let
- 2. tvarová přeměna postavy
- období citové nestability (výkyvy nálad)
- 2. období vzdoru – vzpoura proti autoritám
7) adolescence
- 15-20 let
- pozvolný vstup do dospělosti
- pokračuje kritika rodičů – protiváha mezi vrstevníky
- rozpor mezi konformitou s vrstevníky a touhou po individualitě
- hledání vlastní identity
8) mladá dospělost
- 20-30 let
- hlavní téma – zařídit si existenci
- hledání práce, uplatnění, odpoutání se od rodičů
- uspořádání si mezilidských vztahů – trvalejší partnerské vztahy
9) střední dospělost
- 30-45 let
- vrchol kariéry, dotvoření rodinného života
- krize středního věku – bilancování a přehodnocování vlastního života
10) pozdní dospělost
- 45-65 let
- odchod dětí z domácnosti
- manželská krize – hledání nového cíle
11) stáří
- 65-85 let
- ubývání sil
- odchod do důchodu – spousta času na to, věnovat se svým zálibám, osobnímu životu
12) vysoký věk
- od 85 let
Duševní zdraví
- stav, kdy všechny psychické procesy probíhají optimálně, jsme schopni řešit běžné problémy, pracovat, těšit se ze života
- je potřeba se o něj starat, závisí na něm zvládání krizových situací
- předpokladem duševního zdraví jsou fungující vztahy, práce a péče o sebe
- stres – reakce organismu na nějakou zátěž způsobenou vnějšími vlivy (stresory), např. smrt blízkého, neúspěchy v práci, školní povinnosti..
- krátkodobý stres nabudí organismus k vyšším výkonům, ostražitosti