Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




3. Člověk a jeho vývoj. Duševní zdraví a rozvoj osobnosti.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.09 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

3. Člověk a jeho vývoj. Duševní zdraví a rozvoj osobnosti.

- zabývá se jím vývojová psychologie – Jean Piaget

- Erik Erikson – 8 vývojových stádií osobnosti – v každém stádii je nějaký psychosociální konflikt

- etapy vývoje jedince: 0) prenatální

- vývoj od početí do narození

- 9 měsíců

1) novorozenecký věk

- do 6 týdnů

- základní reflexy

- rozlišuje libostxnelibost

2) kojenec

- 6 týdnů – 1 rok

- rozvíjení dovedností (1. slova, sezení, chůze)

- navozuje citový kontakt s matkou - důležité

3) batole

- 1-3 roky

- rozvoj pohybu – začne milovat hry s materiálem

- rozvoj řeči

- začíná se orientovat v čase (ráno, noc,..)

- separační úzkost (dítě má strach když matka odejde)

- rozvoj emocí – umí žárlit, radovat se..

- začíná si uvědomovat samo sebe, rozvíjí si symbolické myšlení

- do jeho života vstupuje řád s různými zákazy -> 1. období

vzdoru (Chci, nechci)

4) předškolní věk

- 3-6 let

- 1. tvarová přeměna postavy – hlavně hlava už netvoří téměř

třetinu jeho těla

- vývoj inteligence a tvořivosti – učí se počítat, rozvíjí se mu

fantasie, zná již cca 3000 slov

- začíná být samostatné, schopné spolupráce

- energicky se pouští do nových věcí – zároveň ho začíná

kontrolovat vlastní svědomí

5) školní věk

- 6-11 let

- školní zralost

- je schopné spolupráce

6) pubescence

- 11-15 let

- 2. tvarová přeměna postavy

- období citové nestability (výkyvy nálad)

- 2. období vzdoru – vzpoura proti autoritám

7) adolescence

- 15-20 let

- pozvolný vstup do dospělosti

- pokračuje kritika rodičů – protiváha mezi vrstevníky

- rozpor mezi konformitou s vrstevníky a touhou po individualitě

- hledání vlastní identity

8) mladá dospělost

- 20-30 let

- hlavní téma – zařídit si existenci

- hledání práce, uplatnění, odpoutání se od rodičů

- uspořádání si mezilidských vztahů – trvalejší partnerské vztahy

9) střední dospělost

- 30-45 let

- vrchol kariéry, dotvoření rodinného života

- krize středního věku – bilancování a přehodnocování vlastního života

10) pozdní dospělost

- 45-65 let

- odchod dětí z domácnosti

- manželská krize – hledání nového cíle

11) stáří

- 65-85 let

- ubývání sil

- odchod do důchodu – spousta času na to, věnovat se svým zálibám, osobnímu životu

12) vysoký věk

- od 85 let

Duševní zdraví

- stav, kdy všechny psychické procesy probíhají optimálně, jsme schopni řešit běžné problémy, pracovat, těšit se ze života

- je potřeba se o něj starat, závisí na něm zvládání krizových situací

- předpokladem duševního zdraví jsou fungující vztahy, práce a péče o sebe

- stres – reakce organismu na nějakou zátěž způsobenou vnějšími vlivy (stresory), např. smrt blízkého, neúspěchy v práci, školní povinnosti..

- krátkodobý stres nabudí organismus k vyšším výkonům, ostražitosti

Témata, do kterých materiál patří