Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Ekonomie otázky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.45 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Otázky – Ekonomie

Co je to zboží?

  • Statek nebo služba určená ke směně na trhu.

Co je to barter?

  • Naturální směna zboží za zboží.

Co jsou to peníze?

  • Speciální zboží usnadňující směnu.

Historický vývoj peněz.

  • Peníze zbožové, drahé kovy, mince, papírové peníze, bezhotovostní peníze (platební karty apod.).

Co je to dokonalá konkurence?

  • Žádný subjekt trhu nemá výsadní postavení, všichni mají rovné podmínky pro vstup na trh. Plně působí zákony trhu. V praxi téměř neexistuje.

Co je to nedokonalá konkurence?

  • Některé subjekty trhu mají výsadní postavení a mohou deformovat působení zákonů trhu (např. monopoly).

Co je to monopol?

  • Výsadní postavení určitého nabízejícího na trhu.

Co je to monopson?

  • Výsadní postavení určitého kupujícího na trhu.

Co je to oligopol?

  • Výsadní postavení několika málo subjektů na trhu.

Vyjmenujte formy nedokonalé konkurence.

  • Úplný monopol, oligopol, monopolistická konkurence.

Vyjmenujte zákony trhu.

  • Zákon nabídky a zákon poptávky.

Za jakých podmínek zákony trhu působí?

  • Zákony trhu působí v dokonalé konkurenci. V nedokonalé konkurenci mohou být deformovány.

Jak zní zákon nabídky?

  • S rostoucí cenou nabídka stoupá.

Co je to nabídka?

  • Souhrn všech nabízejících na daném trhu (např. na trhu automobilů souhrn všech výrobců a prodejců aut).

Jak zní zákon poptávky?

  • S rostoucí cenou poptávka klesá.

Co je to poptávka?

  • Souhrn všech kupujících na daném trhu (např. na trhu aut souhrn všech lidí a firem, které kupují auta).

Jak se vytváří cena na trhu?

  • Porovnáním nabídky a poptávky se vytváří tržní cena, která má tendenci blížit se rovnovážné ceně.

Znají nabízející a kupující rovnovážnou cenu?

  • Ne. Je to výsledný rovnovážný stav trhu, ke kterému se trh působením zákona nabídky a poptávky sám blíží.

Faktory ovlivňující nabídku?

  • Cena, náklady výroby a obchodu, počasí (v zemědělství), změna ceny substitutu, změny kapitálové výnosnosti atd.

Faktory ovlivňující poptávku?

  • Cena, demografické změny, velikost důchodů (příjmu), změny preferencí, změny cen substitutů a komponentů.

Kdy selhává samoregulace trhu?

  • Při existenci monopolů, u veřejných statků a u externalit trhu (vedlejší účinky trhu).

Co je to neziskový sektor?

  • Cílem subjektů neziskového sektoru není podnikat (dosahovat zisk), ale zajišťovat jiné funkce ve společnosti. V omezené míře však mohou subjekty neziskového sektoru i podnikat.

Potřebuje neziskový sektor spolupracovat se sektorem ziskovým?

  • Ano. V ziskovém sektoru se vytváří zdroje, bez kterých neziskový sektor nemůže fungovat (má zdroje omezené).

Potřebuje ziskový sektor spolupracovat se sektorem neziskovým?

  • Ano. Neziskový sektor řeší řadu problémů, které ziskový sektor řešit nemůže (starost o nevýdělečně činné členy společnosti, rozvoj humánních hodnot atd.).

Témata, do kterých materiál patří