Ekonomie otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Otázky – Ekonomie
Co je to zboží?
-
Statek nebo služba určená ke směně na trhu.
Co je to barter?
-
Naturální směna zboží za zboží.
Co jsou to peníze?
-
Speciální zboží usnadňující směnu.
Historický vývoj peněz.
-
Peníze zbožové, drahé kovy, mince, papírové peníze, bezhotovostní peníze (platební karty apod.).
Co je to dokonalá konkurence?
-
Žádný subjekt trhu nemá výsadní postavení, všichni mají rovné podmínky pro vstup na trh. Plně působí zákony trhu. V praxi téměř neexistuje.
Co je to nedokonalá konkurence?
-
Některé subjekty trhu mají výsadní postavení a mohou deformovat působení zákonů trhu (např. monopoly).
Co je to monopol?
-
Výsadní postavení určitého nabízejícího na trhu.
Co je to monopson?
-
Výsadní postavení určitého kupujícího na trhu.
Co je to oligopol?
-
Výsadní postavení několika málo subjektů na trhu.
Vyjmenujte formy nedokonalé konkurence.
-
Úplný monopol, oligopol, monopolistická konkurence.
Vyjmenujte zákony trhu.
-
Zákon nabídky a zákon poptávky.
Za jakých podmínek zákony trhu působí?
-
Zákony trhu působí v dokonalé konkurenci. V nedokonalé konkurenci mohou být deformovány.
Jak zní zákon nabídky?
-
S rostoucí cenou nabídka stoupá.
Co je to nabídka?
-
Souhrn všech nabízejících na daném trhu (např. na trhu automobilů souhrn všech výrobců a prodejců aut).
Jak zní zákon poptávky?
-
S rostoucí cenou poptávka klesá.
Co je to poptávka?
-
Souhrn všech kupujících na daném trhu (např. na trhu aut souhrn všech lidí a firem, které kupují auta).
Jak se vytváří cena na trhu?
Porovnáním nabídky a poptávky se vytváří tržní cena, která má tendenci blížit se rovnovážné ceně.
Znají nabízející a kupující rovnovážnou cenu?
-
Ne. Je to výsledný rovnovážný stav trhu, ke kterému se trh působením zákona nabídky a poptávky sám blíží.
Faktory ovlivňující nabídku?
-
Cena, náklady výroby a obchodu, počasí (v zemědělství), změna ceny substitutu, změny kapitálové výnosnosti atd.
Faktory ovlivňující poptávku?
-
Cena, demografické změny, velikost důchodů (příjmu), změny preferencí, změny cen substitutů a komponentů.
Kdy selhává samoregulace trhu?
-
Při existenci monopolů, u veřejných statků a u externalit trhu (vedlejší účinky trhu).
Co je to neziskový sektor?
-
Cílem subjektů neziskového sektoru není podnikat (dosahovat zisk), ale zajišťovat jiné funkce ve společnosti. V omezené míře však mohou subjekty neziskového sektoru i podnikat.
Potřebuje neziskový sektor spolupracovat se sektorem ziskovým?
-
Ano. V ziskovém sektoru se vytváří zdroje, bez kterých neziskový sektor nemůže fungovat (má zdroje omezené).
Potřebuje ziskový sektor spolupracovat se sektorem neziskovým?
-
Ano. Neziskový sektor řeší řadu problémů, které ziskový sektor řešit nemůže (starost o nevýdělečně činné členy společnosti, rozvoj humánních hodnot atd.).