Filozofie práva - SPS
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Filozofie práva
Co je spravedlnost, zákon, jaký je vztah práva a spravedlnosti?
Co je právo?
Existují dva základní přístupy k otázce, co je právo?
Další důležité pojmy:
Legalita - zákonnost
Legitimita – ospravedlnění
a) Směr přirozenoprávní (jusnaturalistický)
Vychází z toho, že právo je jev dualistický
Existuje pozitivní právo – formalizované spojené se státem, který právo vynucuje (zákony zajištěné veřejnou mocí)
Vedle pozitivního práva existuje přirozené právo – není dané státem, je člověku vrozené a odpovídá jeho přirozené povaze, má transcendentní charakter; je chápáno jako vyšší než pozitivní právo
klíčový pojem je legitimita – ospravedlnění pozitivního práva z hlediska práva přirozeného
Přínos – hodnotí se podle nějakých vyšších pravidel
Slabiny přirozenoprávní koncepce:
v průběhu času změny kritérií pro hodnocení pozitivního práva (různé pohledy na tytéž otázky, jak je možné, že se na ně díváme různě?)
Je člověk od přírody svobodný nebo je přirozená určitá hierarchie? Má být rovnost mezi muži a ženami nebo je správné to, co bylo předtím?
Proměna kritérií!!!!!
Koncepce teologická
přirozené právo je dáno boží vůlí – otřeseno úsilím o sekularizaci (zesvědčení), oddělení církve od státu
koncepce zcela nezmizela
Koncepce antropologická
člověk je hodnotitelem, co je přirozené (už to je základní problém)
Koncepce naturální
zastává přirozený řád věci, aniž by měl něco společného s Bohem, příroda je objektivní jev, na kterém je vše založeno (lidská společnost)
Koncepce racionalistická
prosazovala se od 17. stol – člověk je rozumná bytost, je rozumem poznatelné, že je svobodný, lidé jsou si rovni (před zákonem) – tomu odpovídali i kodifikační snahy 18. a 19. století, resp. Po II. Svět. Válce
Problémy jusnaturalismu
moderní kodifikace jsou založeny na racionalistických východiscích, dualismus ztratil na významu – přirozenoprávní východiska jsou obsažena i v pozitivním právu
b) Pozitivně právní myšlení (juspozitivizmus)
vychází z monistického přístupu k právu (právo je jen jedno)
právo je to, co je daná státem – jiné normy a principy nejsou právem
odlišuje právo a jiné neprávní systémy (oddělení práva, státu a náboženství)
nepopírá, že existuje nějak přirozené právo, ale namítá, že „pokud je nám právo vrozeno, není to tak, že je námi zrozeno?“
snaha odlišit právo a morálku, právo a náboženství, mohou mít společné rysy, ale nejsou-li součástí zákona, nejsou ani součástí práva a ani předmětem jeho zkoumání
přístup spojený s kontinentální právní kulturou (exegenetický pozitivismus) – ztotožňuje do určit míry právo a zákon „po právu je to, co je v souladu se zákonem“
přístup spojený s anglosaskou právní kulturou (analytický pozitivismus) – zákon je jen jedním z pramenů práva, jsou i jiné prameny (obyčeje!), analýza pojmů, hledání „ducha“ práva, resp. Zákona, větší volnost soudce; podobný vývoj i v Německu