Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Jan Patočka

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.81 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Jan Patočka (1907-1977)

  • Jeden z nejvýznamnějších českých filozofů 20. století

  • Témata: fenomenologie, filozofie dějin, filozofické dílo
    J.A. Komenského, T.G. Masaryka, E. Husserla, česká kultura

  • Výrazně ovlivnil české myšlení, mezi jeho žáky patří např.
    V. Bělohradský, L.Hejdánek, M. Petříček, J. Sokol

  • Narozen v Turnově, otec klasický filolog

  • 1921-1931 studium filologie, romanistiky a filozofie na UK (učitelé J.B. Kozák, E. Rádl)

  • 1928-1929 – stipendijní pobyt na Sorbonně, setkání s E. Husserlem

  • 1932-1933 – studium fenomenologie ve Freiburgu (přednášky M. Heideggera a E. Husserla)

  • 1934 – podílí se na založení Pražského filozofického kroužku, náplní jeho činnosti je také fenomenologie

  • Do Prahy pozván E. Husserl (série přednášek)

  • Po Husserlově smrti (1938) se PFK podílí na záchraně Husserlovy pozůstalosti před nacisty

  • 1928 – časopisy Listy a Česká mysl (od 1937 redaktorem)

  • 1936 – habilitační práce
    Přirozený svět jako filozofický problém
    - řeší problém přirozeného světa, snaží se navrhnout nové východisko z krize moderního člověka, vychází z Husserlovy fenomenologické metody, v pozdější fázi z M. Heideggera

    Problém přirozeného světa

  • moderní přírodověda ve snaze o absolutní objektivizaci staví člověka do role objektu
    - lidský život je degradován ztrátou subjektivních vlastností, názorů a citů

  • vzniká dvojí svět – vědecký (věda předkládá oficiální poznatky o světě) a tzv. přirozený (naše zkušenost)- tato nejednotnost zdrojem krize

  • metodou nápravy je podle Patočky návrat
    k podstatě, sjednocení obou světů – věda při výkladu světa nesmí ztrácet lidskost

  • lidský život chápe jako pohyb, hovoří o třech
    základních momentech pohybu existence:
    1) zakotvení ve světě (vymezení se vůči okolí)
    2) sebezbavení prodloužením (praxe, obstarávání)
    3) sebenalezení (“péče o duši”, odpovědnost za život)

  • 1939-1944 působí jako středoškolský profesor (vysoké školy uzavřeny)

  • 1944-1945 totální nasezení při stavbě tunelů

  • vydává tři studie v Kulturním měsíčníku, zaměřuje se na české kulturní dějiny, evropskou vzdělanost a dílo K. H. Máchy – snaha spolu s Václavem Černým o kulturní opozici proti nacismu

  • 1945-1949 působí na UK v Praze a na padagogické fakultě v Brně, vede přednášky
    o dějinách filozofie, antické filozofii (Sokrates, Platon, Aristoteles) a fenomenologii, propuštěn
    z politických důvodů

  • 50. léta - Ústav T.G.Masaryka, po jeho uzavření Výzkumný ústav pedagogický (komeniologická studia)

  • 60. léta – Filozofický ústav Akademie věd – návrat k fenomenologii, otázka přirozeného světa

  • věnuje se překladům Hegelova díla – zván na přednáškové pobyty do Německa a Francie

  • Dílo:
    Úvod do Husserlovy fenomenologie
    K prehistorii vědy o pohybu:svět, země, nebe a pohyb (nauka o životních pohybech člověka)

  • 1968 - návrat na filozofickou fakultu UK
    1972 - z politických důvodů penzionován

  • 1970 – Přirozený svět jako filozofický problém (rozšířené vydání)
    70. léta:

  • Patočkovo dílo vychází v exilu a samizdatu:
    Platon a Evropa , Vznik a konec Evropy (cykly přednášek)
    Kacířské eseje o filozofii dějin

  • vede tzv. bytové semináře

  • spoluzakladatel Charty 77, spolu s V. Havlem
    a J. Hájkem prvním jejím mluvčím

  • umírá na mozkovou mrtvici po jedenáctihodinovém výslechu státní bezpečností

  • jeho pohřeb významnou událostí protikomunistického odporu

    Etika:

  • vychází z Platonovy filozofie – péče o duši:

    člověk dostal šanci dát svému životu smysl –
    - život jako zápolení o pravdivost vlastního bytí (život v pravdě, spravedlnost, hledání vyšších hodnot)

    Představitelé současné filozofie:

  • Václav Černý (1905- 1987)
    - literární vědec, spisovatel, překladatel a filozof, zabýval se existencionalismem, českou i francouzskou literaturou, je autorem studie o české národní povaze

  • Milan Machovec (1925-2003)
    - v 60. letech inicioval dialog mezi marxisty a křesťany (Ježíš pro moderního člověka), signatář Charty 77, od 80. let ekologická témata

  • Karel Kosík (1926-2003) – filozof, historik a sociolog, zabýval se historií českého myšlení, rozpracoval dialektickou metodu moderního marxismu (Dialektika konkrétního)

  • Ladislav Hejdánek (1927) – žák J. Patočky, mluvčí Charty 77, zabývá se dějinami českého myšlení a filozofií náboženství

  • Zbyněk Fišer (1930-2007)- originální, ale kontroverzní filozof, zabýval se ontologií i orientální filozofií, pod pseudonymem Egon Bondy jeden představitelů českého literárního “undergroundu”

  • Erazim Kohák (1933) filozof a publicista, zabývá se etikou a ekologickými tématy, v letech 1948-1989 žil v exilu

  • Jan Sokol (1936)- zabývá se filozofickou antropologií, dějinami náboženství a antropologií institucí
    Václav Bělohradský (1944) filozof a sociolog, představitel postmoderní filozofie
    Miroslav Petříček (1951)- žák J. Patočky, zabývá se filozofií umění a současnou postmoderní francouzskou filozofií

  • Jaroslav Peregrin (1957)-logik a filozof, propagátor analytické filozofie a filozofie jazyka

Témata, do kterých materiál patří