Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Obecná psychologie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (32.38 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

vypracovaná maturitní otázka
  • znaky:

    • koncentrace – schopnost potlačit vnímání některých informací

    • rozsah – počet podnětů, na které se člověk dokáže soustředit (dospělí 4-5)

    • oscilace – přenášení p. z jednoho předmětu na druhý

    • trvalost (stálost) - krátkodobá p. (dokud není dosaženo cíle), dlouhodobá p. (souvisí z životními cíli)

    1. Vědomí

    • psychický stav jedince, při kterém je schopen reagovat na podněty

    • 2 úrovně: vědomí x nevědomí (traumata, pudy, automatismy)

    • stavy vědomí:

      • bdělé vědomí – připravenost reagovat, schopnost koncentrovat pozornost

      • ospalost – oslabená pozornost a připravenost (únava, nemoc…)

      • spánek – psychická činnost je utlumena (ne mozku!)

    • změněné stavy vědomí: hypnóza – terapeutický význam (fobie, úzkosti…), meditace, drogy…

    1. Psychické vlastnosti

    • dlouhodobý, relativně stálý způsob reagování člověka na určitou situaci (charakteristiky jedince)

    • aktivačně-motivační, výkonové, dynamické, vztahově-postojové

    1. Motivace

    • určuje směr a intenzitu lidského jednání, souhrn činitelů, který čl. aktivizuje nebo tlumí

    • vnější X vnitřní

    • aspirace (ambice) – úroveň cílů, které si čl. před sebe klade

    • zdroje motivace:

      • potřeby – pyramida lid. potřeb (A. Maslow) – vyšší potřeba se objevuje až po uspokojení nižších; čím vyšší úroveň, tím větší rozdíly mezi lidmi

      • zájmy = silný motiv, dobrovolná činnost

      • ideály = vzory, cíle

      • hodnoty = vlastnosti a význam, které člověk přisuzuje předmětům a jevům – hodnotový žebříček

    1. Schopnosti

    • psychická vlastnost umožňující člověku úspěšně se naučit určitým činnostem

    • nejsou vrozené, rozvíjejí činností („cvičení dělá mistra“)

    • vrozeným předpokladem schopností jsou vlohy → určují možnosti rozvoje

    • stupně:

      • nadání (muzikant – vlohy: hudební sluch, smysl pro rytmus)

      • talent

      • genialita = mimořádně rozvinutý talent

    • Druhy schopností

    • motorické

    • sociální (empatie)

    • rozumové – schopnost řešení problému, učit se…, jejich projevem je inteligence (IQ)

      • IQ = (mentální věk/chronologický věk) x 100

      • rozvoj závisí na dědičnosti (až 75 %) a vlivu vnějšího prostředí

      • Gaussova křivka

    1. Temperament

    • (dynamické) vlastnosti, které určují formu reakce na podněty, jejich dynamiku = rychlost, intenzitu a délku trvání reakcí

    • vrozený, vůlí se dá ovlivnit jen částečně

    • první typologie ze starověku (Hippokrates a Galenos) = mísení 4 tělesných tekutin:

      • sangvinik: veselý, optimistický, přizpůsobivý, společenský, čilý, citově nestálý…

      • flegmatik: klidný, lhostejný, pasivní, rozvážný, spolehlivý…

      • cholerik: podrážděný, výbušný, aktivní, netrpělivý, až agresivní…

      • melancholik: vážný, zodpovědný, úzkostný, pesimistický, citlivý…

    1. Postoje a charakter

    • Postoje

    • subjektivní pohled na svět

    • relativně trvalý systém hodnocení objektů reality

    • 3 složky:

      • kognitivní (poznávací) – informace o objektu

      • emoční – co k objektu cítíme

      • konativní – jednání

    Témata, do kterých materiál patří