Obecná psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
znaky:
koncentrace – schopnost potlačit vnímání některých informací
rozsah – počet podnětů, na které se člověk dokáže soustředit (dospělí 4-5)
oscilace – přenášení p. z jednoho předmětu na druhý
trvalost (stálost) - krátkodobá p. (dokud není dosaženo cíle), dlouhodobá p. (souvisí z životními cíli)
Vědomí
psychický stav jedince, při kterém je schopen reagovat na podněty
2 úrovně: vědomí x nevědomí (traumata, pudy, automatismy)
stavy vědomí:
bdělé vědomí – připravenost reagovat, schopnost koncentrovat pozornost
ospalost – oslabená pozornost a připravenost (únava, nemoc…)
spánek – psychická činnost je utlumena (ne mozku!)
změněné stavy vědomí: hypnóza – terapeutický význam (fobie, úzkosti…), meditace, drogy…
Psychické vlastnosti
dlouhodobý, relativně stálý způsob reagování člověka na určitou situaci (charakteristiky jedince)
aktivačně-motivační, výkonové, dynamické, vztahově-postojové
Motivace
určuje směr a intenzitu lidského jednání, souhrn činitelů, který čl. aktivizuje nebo tlumí
vnější X vnitřní
aspirace (ambice) – úroveň cílů, které si čl. před sebe klade
zdroje motivace:
potřeby – pyramida lid. potřeb (A. Maslow) – vyšší potřeba se objevuje až po uspokojení nižších; čím vyšší úroveň, tím větší rozdíly mezi lidmi
zájmy = silný motiv, dobrovolná činnost
ideály = vzory, cíle
hodnoty = vlastnosti a význam, které člověk přisuzuje předmětům a jevům – hodnotový žebříček
Schopnosti
psychická vlastnost umožňující člověku úspěšně se naučit určitým činnostem
nejsou vrozené, rozvíjejí činností („cvičení dělá mistra“)
vrozeným předpokladem schopností jsou vlohy → určují možnosti rozvoje
stupně:
nadání (muzikant – vlohy: hudební sluch, smysl pro rytmus)
talent
genialita = mimořádně rozvinutý talent
Druhy schopností
motorické
sociální (empatie)
rozumové – schopnost řešení problému, učit se…, jejich projevem je inteligence (IQ)
IQ = (mentální věk/chronologický věk) x 100
rozvoj závisí na dědičnosti (až 75 %) a vlivu vnějšího prostředí
Gaussova křivka
Temperament
(dynamické) vlastnosti, které určují formu reakce na podněty, jejich dynamiku = rychlost, intenzitu a délku trvání reakcí
vrozený, vůlí se dá ovlivnit jen částečně
první typologie ze starověku (Hippokrates a Galenos) = mísení 4 tělesných tekutin:
sangvinik: veselý, optimistický, přizpůsobivý, společenský, čilý, citově nestálý…
flegmatik: klidný, lhostejný, pasivní, rozvážný, spolehlivý…
cholerik: podrážděný, výbušný, aktivní, netrpělivý, až agresivní…
melancholik: vážný, zodpovědný, úzkostný, pesimistický, citlivý…
Postoje a charakter
Postoje
subjektivní pohled na svět
relativně trvalý systém hodnocení objektů reality
3 složky:
kognitivní (poznávací) – informace o objektu
emoční – co k objektu cítíme
konativní – jednání