Politologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Politologie
polis= obec, stát
logos= věda
popisuje a hodnotí politické jevy, fungování státu a politického systému a politické ideologie.
studuje význam a chování veřejnosti ve vztahu k politice a také mezinárodní vztahy.
politologie není politická filozofie!
Dělení
Normativní – filozofickými metodami dochází od obecných východisek ke konkrétním závěrům, hodnotí a zvažuje, co by mělo být přítomno ve společnosti a v politice
Deskriptivní – popisuje politické jevy, politickou praxi, politické instituce a mocenské autority
Predikativní – snaží se o předpovídaní budoucích politických skutečností a procesů, zabývá se možnostmi ovlivňování budoucího vývoje
Politická filosofie
= soustavné filozofické studium základních otázek týkajících se těchto pojmů
uspořádání společnosti a státu
vláda a politická moc
svoboda
legitimita
spravedlnost
Dějiny
Antika
Sókratés – političtí vůdci by měli být filozofové (chtějí obecné dobro)
Platón – navázal na Sokrata v díle Ústava – Myšlenka ideálního státu, jehož obyvatele hierarchicky členil na tři neprostupné společenské stavy dle typu duše a ctnosti:
Výrobci hmotných statků a obchodníci (smyslově žádostivá duše, sebeovládání)
Strážcové, správci a bojovníci (vášnivá, vznětlivá duše, statečnost)
Filozofové (rozumová duše, moudrost)
Aristoteles – oponuje Platónovi ve smyslu funkce ctností i morálky
lidé by měli hledat mnoho ctností včetně moudrosti a obecného blaha (dobra)
v díle Politika se zabývá analýzou dobových druhů ústav, které pak člení na nejrůznější státní zřízení:
Středověk
sv. Augustin Aurelius – O boží obci – aplikace křesťanské morálky na fungování společnosti, státu
sv. Tomáš Akvinský – Summa teologická – aplikace Aristotelových myšlenek na středověkou křesťanskou společnost
Renesance
Nicolló Machiavelli – propojení etiky a politiky v díle Vladař (=ctnostný, silný, rozumný, mravný panovník)
Návody a rady, jak dobře vládnout – hledat obecné blaho pro poddané, nikoliv jen pro jednotlivce (Kapitola 22, Str. 89)
Principem dobrého vládnutí je zachování silného státu, který svým občanům zajistí klid, bezpečí a prosperitu)
Thomas More – navazuje na Platónovu Ústavu v díle Utopie
fiktivní ostrov, o kterém vypráví námořník Tlachal
na Utopii neexistuje soukromé vlastnictví, obyvatelé jsou ctnostní a skromní, rovnostářští a dobrovolně spolupracující
dílo je kritikou společnosti 16. století a pro autora únikem do fikce neexistujícího státu
Novověk
Thomas Hobbes (1588-1679)
Leviathan
Homo homini lupus – válka všech proti všem, nemáme přirozené právo, proto si ho ve jménu vlastní sebezáchovy musíme stanovit společenskou smlouvou
stát má roli ochránit před nebezpečím bezvládí
absolutistická monarchie, autoritativní vláda