Středověká filozofie II. Tomáš Akvinský a arabská filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
STŘEDOVĚKÁ FILOZOFIE II
2. Počátek „scholastiky“
a) Celková charakteristika tohoto období
- 8. – 12. století
středověká kultura se ze středomořského pobřeží přesouvá do jádra Franské říše severně od Alp
někdejší barbaři se stali nositeli kultury
soupeření papežství x císařství – kultura má náboženský charakter (veškerá vzdělanost v této době v klášterech)
jednotný jazyk – latina (jednotný jazyk vědy a filozofie)
filozofie tohoto období je plodem výchovy duchovenstva v klášterních školách (scholastika = školní nauka) ⇒ To, co pro víru již bylo nezvratnou pravdou, měla filozofie rozumově odůvodňovat a objasňovat
scholastická metoda – přesnost a stručnost technického slovníku, jasný a metodický výklad myšlenek, důvtip v diskusi, dialektická konfrontace argumentů pro et contra (pro a proti)
scholastická filozofie měla poznatky připravené, musela z nich udělat systém a udělat ho srozumitelným
prohlubuje se znalost antické filozofie
roku 778 n. l. Karel Veliký vyhlásil capitulare – organizace škol ⇒ karolínská renesance vědy ve Franské říši ⇒ školy „svobodných umění“ – 7 svobodných umění, vznik v Itálii; po absolvování všech 7 svobodných umění se člověk stává mistrem (Jan Hus); nejdříve teologická, poté lékařská, právnická a technická až déle
quadrivium: aritmetika, geometrie, astronomie, musika
trivium: gramatika, rétorika, dialektika (logika) – nižší stupeň sedmi svobodných umění
(klášterní, opatské, biskupské, katedrální, dvorní školy)
Východiska pro scholastickou metodu
trojjedinost boha
jednota Boha stvořitele a Boha vykupitele (Otce a Syna)
propast mezi stvořitelem a stvořením (uvědomění si, jak je Bůh velký a my jsme malí → přiblížení se vysokými stavbami)
nauka o dědičném hříchu (Adam a Eva)
pojetí procesu vykoupení jako jedinečného a reálného projevu
nárok církve být jedinou strážkyní božské pravdy na Zemi
Scholastická metoda
filozofie tohoto období je plodem vyučování a výchovy duchovenstva v klášterních školách
scholastika = školní nauka
to, co bylo pro víru nezvratnou pravdou, měla scholastika rozumově odůvodňovat a objasňovat
metodický postup scholastiky spočívá v dialektické konfrontaci argumentu „pro“ a „proti“ (pro et contra)
používá přesnost a stručnost technického slovníku
používá jasný a metodický výklad myšlenek (ne pouhé učení informací)
b) Spor o univerzálie (obecniny)
Boethius přeloží Porfyriův spis Eisagogé a zadá tím středověké filozofii základní orientaci
jsou pravou skutečností, bytím, jednotliviny, tedy smyslově vnímatelné, hmotné věci, anebo obecné ideje, rody či druhy věcí (jedna kočka, nebo idea kočky = kočkovitost)
a) myšlenky realismu říkají, že obecné má vyšší skutečnost než jednotlivé (vliv platónismu a augustinianismu)