Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Středověká filozofie II. Tomáš Akvinský a arabská filozofie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (45.16 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

→ oba rozvíjejí platónské a novoplatónské myšlenky

  • navazují na myšlenkové bohatství aristotelismu a novoplatonismu, Arabové zpřístupnili Evropě přesnou znalost Aristotela

  • Avicenna (Abú Alí Ibn Síná) (980-1037)

- lékař, přírodovědec, inspirace aristotelská

  • staví látku jako věčně jsoucí vedle Boha (nepovstává emanaci z Boha) – látka tu byla vedle Boha, není to dílo Boha, příroda se vyvíjí nezávisle na Bohu

- Bůh je nehybným hybatelem – z něho proudící formy se uskutečňují v látce – nezpochybňuje Boha; Bůh nestvořil látku, ale dává jí formu

  • řešení univerzálií jako Abelard – větší váha obecniny pro Boha, pro člověka jednotliviny

  • Averroes (Ibn Rošd) (1126-1198)

  • svojí činností zpečetil vítězství Aristotela

  • formy nepřicházejí k látce z vnějšku, ale jsou v ní obsaženy a v průběhu vývojového procesu z ní vykrystalizují – Bůh existuje, obdaruje látku formou

  • pro něj je nejmravnější takové pojetí dobra, které člověka učí, aby konal dobro kvůli němu samému, než kvůli očekávání odměny nebo trestu na onom světě – chovat se správně proto, že je to správné, ne proto, že se obáváme trestu

  • vztah mezi náboženstvím a filozofií:

a) lidé řídící se povzbuzováním, kteří se spokojují s řečnickými důkazy (obraznost, city) ⇒ prostí věřící

b) lidé řídící se dialektikou, spokojí se s důkazy pravděpodobnými ⇒ teologové

c) lidé řídící se důkazy a vyžadují důkazy striktní ⇒ filozofové

  • z výše uvedeného můžeme vyvodit:

  • každý rozumí koránu sobě vlastním způsobem

  • rozum stojí jako poslední instance nad náboženstvím – rozum je dominantní

  • al-Ghazzálí (1059-1111)

  • představitel protiaristotelské reakce v arabské filozofii

  • spojoval racionální teologii s mystikou a s úctou k prosté zbožnosti

4. Vrchol křesťanského myšlení ve 13. století

a) Celková charakteristika tohoto období

  • vítězství Církve a papežství v boji mezi mocí světskou a duchovní (Inocenc III. 1198‑1216 - papežská moc dosahuje vrcholu)

  • rozkvět městského zřízení a cechů (hospodářská a společenská prosperita)

  • ukončení křížových výprav, 1204 křižáci dobývají Cařihrad a zřizují zde latinské východní křesťanství

  • rozsáhlá recepce (přijímání) řecké a arabské vědecké literatury, především literatury aristotelské

  • vznikají univerzity v Paříži a Bologni (kolem 1200), Oxfordu (1214), Neapoli (1224)

  • Paříž se stává univerzitní metropolí křesťanského světa a zůstane jí až do konce středověku

  • vznik žebravých řádů - františkáni 1223, dominikáni 1216 a jejich příchod na univerzitu; později benediktini, cisterciáci, eremité, augustiniáni, karmelitáni, jezuité - potřeba náboženské a mravní reformy

  • začínají se zpracovávat sumy - díla obrovského rozsahu, která v sobě zahrnují přírodu, lidstvo, duši,… → shrnuty filozofické, logické a teologické poznatky

Témata, do kterých materiál patří