Středověká filozofie II. Tomáš Akvinský a arabská filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
→ oba rozvíjejí platónské a novoplatónské myšlenky
-
navazují na myšlenkové bohatství aristotelismu a novoplatonismu, Arabové zpřístupnili Evropě přesnou znalost Aristotela
-
Avicenna (Abú Alí Ibn Síná) (980-1037)
- lékař, přírodovědec, inspirace aristotelská
staví látku jako věčně jsoucí vedle Boha (nepovstává emanaci z Boha) – látka tu byla vedle Boha, není to dílo Boha, příroda se vyvíjí nezávisle na Bohu
- Bůh je nehybným hybatelem – z něho proudící formy se uskutečňují v látce – nezpochybňuje Boha; Bůh nestvořil látku, ale dává jí formu
řešení univerzálií jako Abelard – větší váha obecniny pro Boha, pro člověka jednotliviny
-
Averroes (Ibn Rošd) (1126-1198)
-
svojí činností zpečetil vítězství Aristotela
-
formy nepřicházejí k látce z vnějšku, ale jsou v ní obsaženy a v průběhu vývojového procesu z ní vykrystalizují – Bůh existuje, obdaruje látku formou
-
pro něj je nejmravnější takové pojetí dobra, které člověka učí, aby konal dobro kvůli němu samému, než kvůli očekávání odměny nebo trestu na onom světě – chovat se správně proto, že je to správné, ne proto, že se obáváme trestu
-
vztah mezi náboženstvím a filozofií:
a) lidé řídící se povzbuzováním, kteří se spokojují s řečnickými důkazy (obraznost, city) ⇒ prostí věřící
b) lidé řídící se dialektikou, spokojí se s důkazy pravděpodobnými ⇒ teologové
c) lidé řídící se důkazy a vyžadují důkazy striktní ⇒ filozofové
-
z výše uvedeného můžeme vyvodit:
-
každý rozumí koránu sobě vlastním způsobem
-
rozum stojí jako poslední instance nad náboženstvím – rozum je dominantní
-
al-Ghazzálí (1059-1111)
-
představitel protiaristotelské reakce v arabské filozofii
-
spojoval racionální teologii s mystikou a s úctou k prosté zbožnosti
4. Vrchol křesťanského myšlení ve 13. století
a) Celková charakteristika tohoto období
vítězství Církve a papežství v boji mezi mocí světskou a duchovní (Inocenc III. 1198‑1216 - papežská moc dosahuje vrcholu)
rozkvět městského zřízení a cechů (hospodářská a společenská prosperita)
ukončení křížových výprav, 1204 křižáci dobývají Cařihrad a zřizují zde latinské východní křesťanství
rozsáhlá recepce (přijímání) řecké a arabské vědecké literatury, především literatury aristotelské
vznikají univerzity v Paříži a Bologni (kolem 1200), Oxfordu (1214), Neapoli (1224)
Paříž se stává univerzitní metropolí křesťanského světa a zůstane jí až do konce středověku
vznik žebravých řádů - františkáni 1223, dominikáni 1216 a jejich příchod na univerzitu; později benediktini, cisterciáci, eremité, augustiniáni, karmelitáni, jezuité - potřeba náboženské a mravní reformy
začínají se zpracovávat sumy - díla obrovského rozsahu, která v sobě zahrnují přírodu, lidstvo, duši,… → shrnuty filozofické, logické a teologické poznatky